Aansprekende voorbeelden
Blog Job van Velsen – De verbindende rol van professionals
Ik was uitgenodigd om een inspirerende lezing te verzorgen voor een inclusief en veelzijdig team van professionals: onderwijs, kinderopvang, peuteropvang en welzijn. Superleuk natuurlijk en altijd weer een hele eer om aan zo’n dag een bijdrage te mogen leveren. In de wijk waar het kindcentrum staat, zo hoor ik later, speelt meer dan elders in […]
Leeuwardens IKC laat kinderen eigen schoolgebouw ontwerpen
De ongeveer 250 leerlingen van IKC Albertine Agnesschool in Leeuwarden kunnen, na twee jaar les in een tijdelijk gebouw, hun nieuwe schoolgebouw gebruiken. Maar niet zomaar een schoolgebouw: deze is door de kinderen zélf ontworpen.
Gelijke kansen voor alle kinderen: dit is hét voorbeeld van een…
Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot een ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelbare school laat beginnen.
Nooit meer de gymzaal in: ‘Het is heerlijk om buiten te…
Een buitengymzaal voor onder én na schooltijd: een aanwinst voor IKC Het Woud en het hele dorp Rijnsaterwoude. Alles wat je bij een normale gymles kunt doen, kan daar ook. 'Het is de eerste keer dat een buitengymzaal in de openbare ruimte geplaatst wordt, in plaats van achter een hek op het schoolplein.'
De Rijke Schooldag: lessen en activiteiten in het Buitenlokaal
Onder en na schooltijd vuurtje stoken, water zuiveren maar ook natuurlessen volgen: bij de Brederoschool in Groningen creëren ze met het Buitenlokaal een doorgaande lijn van school naar bso. De buitenmedewerker, in dienst bij zowel school als bso, verzorgt natuurlessen en outdoor-activiteiten in het naastgelegen buitenlokaal en plantsoen. Ook andere kinderen uit de wijk zijn welkom.
Sterrenschool De Ruimte: natuuronderwijs in eigen bos
Frank Groot, directeur van Sterrenschool De Ruimte in Almere, is niet vies van uitdagingen. Zijn meest recente project: de aanschaf van een heus stuk bos vlakbij het IKC. 'Door het beheren van zo’n bos, leren de kinderen niet alleen over natuur, maar óók over ondernemerschap.'
Serie Job zoekt ze op: de opbrengsten van werken aan vertrouwen
In de serie Job zoekt ze op gaat Job van Velsen op zoek naar verborgen schatten: IKC’s die wellicht een wiel hebben uitgevonden en dat willen delen met lezers van Zosja. Wat zijn opbrengsten, valkuilen en oplossingen die gevonden zijn? Spelen er ook kwesties? Job zoekt ze op en legt ze vast. Deze keer: IKC Borgman Oosterpark in Groningen.
1 juni: IKC-dag op locatie
Op 1 juni is er weer een IKC-dag op locatie, deze keer bij IKC het Stroomdal in Kampen. Deze dag wordt georganiseerd door de PO-Raad in samenwerking met de BMK en Etuconsult.
Speelleerschool in Limburgse dorpskern: de kracht van kleinschaligheid
Een speelleerschool voor 2- tot 6-jarigen draaien met één pedagogisch medewerker, één leerkracht, een onderwijsondersteuner en een vrijwilliger: dat is wat ze in Rothem vanaf dit najaar gaan doen. Een interview over het starten van een verregaande samenwerking in een kleine dorpskern. Het doel: het behouden van faciliteiten voor inwoners én het bieden van een sterke start voor kinderen.
Samen met de ‘rekenjuf’ lekker naar buiten
De hele dag binnen les krijgen is bijna op elke school nog steeds de realiteit. En dat terwijl buiten zijn ontzettend goed, gezond, leuk en leerzaam is. Met dit in gedachte ontwikkelden Buiten Speel Opvang Wijs! en het Milieu Educatie Centrum Natuurkwartier in Nieuwegein een methode voor basisscholen waarmee zij aan de slag kunnen met buitenonderwijs.
Over aansprekende voorbeelden
Aansprekende voorbeelden: laat je inspireren
Laten we elkaar inspireren. Want een kwalitatief goede IKC opzetten is een mooie uitdaging. Wat zijn aansprekende voorbeelden?