Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Terugblik landelijke IKC-dag: het IKC als leerplaats voor het leven

‘Een kind is geen ‘ding’ dat zich ontwikkelt; pedagogiek, onderwijs en opvang geen productieproces, maar een prachtig risico! En de opdracht aan onderwijs en opvang is om het kind in verbinding te brengen met de wereld en te zorgen dat de wereld het niet overneemt.’  Aan het woord is keynote speaker Gert Biesta, op de Landelijke IKC-dag. Organisator Job van Velsen blikt terug op een geslaagde online dag. 

Het-IKC-als-leerplaats-voor-het-leven
De 8e IKC-dag had ook online veel inspirerends te bieden

Bovenstaande zinnen noteerde ik twee weken terug tijdens de openingslezing van de Landelijke IKC-dag op vrijdag 17 september. Gert Biesta opende de dag met zijn lezing vanuit Schotland. Biesta is onderwijspedagoog en verbonden aan gerenommeerde buitenlandse universiteiten. Hij is ook de schrijver van het boek met de intrigerende titel ‘Het prachtige risico van onderwijs’. Zijn keynote speech ‘Wereldgericht werken in kinderopvang en onderwijs: Een pleidooi voor pedagogiek’ blonk uit in mooie zinnen. ‘Gun ieder kind een konijn, is mijn motto. Want een konijn is echt, het hoeft niet gedacht te worden. Een konijn vraagt iets van mij, een dubbele vraag. Het vraagt zorg en aandacht en trekt mij daarmee in de wereld, weg van mijn denken over de wereld en mijn denken over mijzelf, uit mijn hoofd – in de werkelijkheid.’ Ik deel er nog eentje; ‘Pedagogische kwaliteit daagt kinderen uit en moedigt hen aan om zich te verbinden met de wereld en daarin soevereiniteit te vinden’. 

Goudomrand

Inmiddels staan al die prachtige waarheden in mijn geheugen gegrift, goudomrand, opgeslagen in het vakje inspirerende en waardevolle uitspraken om in de praktijk toe te passen.En ik kijk terug op een heel succesvolle online conferentie. Voor de achtste maal werd deze landelijke dag georganiseerd door een brede coalitie van samenwerkende partijen; PO-Raad, Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, Brancheorganisatie Kinderopvang, EtuConsult, Sociaal Werk Nederland, Jeugdzorg Nederland en de VNG. In onze optiek vraagt opvoeding collectieve betrokkenheid en verantwoordelijkheid en we hopen deze coalitie met de gezamenlijke opdracht om alle kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen, te verbreden! Thema van deze online conferentie was ‘Met een blik op de wereld, het IKC als leerplaats voor het leven’.

Binnenwandelen

Na de keynote van Geert Biesta konden de deelnemers online ‘binnenwandelen’ bij de deelsessie van hun keuze. Bijvoorbeeld de deelsessie ‘Zeeuws-Vlaanderen; de beste plek om op te groeien!’ Hoe ver je kunt komen met LEF en MOED! Of de deelsessie ‘Sterke Start’, een sessie over de wijkgerichte samenwerking tussen JGZ en kinderdagverblijven in Almere. En ook bij de deelsessie ‘De mogelijkheden van een inclusief kindcentrum’ verzorgd door IKC De Kroevendonk over hoe binnen een kindcentrum inclusief denken en handelen vorm kan krijgen.

Masterclasses

Na een korte break startten de masterclasses; een nieuw element van de IKC-dag. De masterclasses worden gegeven door experts in hun vakgebied die een verfrissende blik werpen op onderwerpen rond de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. In de masterclass van Stijn van Diemen (‘Een blik op de wereld vereist een plek in die wereld’) illustreerde hij met een aantal cases en korte oefeningen hoe een strategisch onderwerp als ‘positionering’ een tastbare, praktische vorm kan krijgen. Heel boeiend!

Zelfsturing

Lillian van der Bolt verzorgde de masterclass ‘Het IKC als kansrijke oefenplaats voor zelfsturing en executieve functies’. Doel van de masterclass was te verkennen hoe je met het IKC een rijke context kan bieden waarin kinderen spelenderwijs zelfsturing kunnen ontwikkelen. Kinderen zijn op hun best als ze zichzelf in hun spel en activiteiten kunnen en mogen aansturen!

Onderzoek

In de derde masterclass met spreker Annemieke Veen ‘Hoe helpt onderzoek het IKC?’ deelde de kennistafel van PACT de meest recente onderzoeken. De wetenschappers buigen zich over de vraag of de aannames over de meerwaarde van integraal en inclusief werken daadwerkelijk onderbouwd kunnen worden. De praktijkervaringen en de opgebouwde kennis gaan via masterclasses terug naar het veld. Samen met de opleiders stimuleert en faciliteert PACT voor Kindcentra de professionalisering van vakkrachten.

Elkaar weten te vinden

De dag werd afgesloten door Hans Spigt, voorzitter Jeugdzorg Nederland, met een beschouwende bijdrage waarin hij het belang benadrukt dat de professionals in jeugdhulp. kinderopvang en onderwijs elkaar naadloos en gemakkelijk weten te vinden om vragen en problemen van en met ouders en kinderen te kunnen oppakken en zo nodig extra ondersteuning of hulpverlening te organiseren. Zeker in de eerste levensjaren kan dit in de ontwikkeling van een kind bepalend zijn.

Participeren

Samen met de organiserende partijen kijk ik terug op een heel succesvolle dag en inspirerende primeur! De eerste online IKC-dag maakte duidelijk dat we dankzij een digitale omgeving veel bezoekers kunnen laten participeren in de discussie en in contact kunnen brengen met verrassende inzichten, onderwerpen en met elkaar. ‘Dat je met elkaar als organisaties, deelnemers en sprekers zoveel inspiratie en kennis deelt, levert zoveel op voor ons werk, voor kinderen, voor al die professionals, bestuurders, beleidsmakers. En maakt je bewust van het belang van onze pedagogische opdracht: een leerplaats voor het leven bieden.’ 

De lezing van Gert Biesta en alle powerpoints van deelsessies en masterclasses zijn hier terug te zien.

Dit verslag is geschreven door Job van Velsen, met dank aan Hélène Smid (BMK).
De volgende Landelijke IKC-dag vindt plaats op 23 september 2022 te Utrecht.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.