IKC’s

Samenwerken

Geen gebroken bso-diensten meer: deze school wisselt bso en onderwijs de hele dag af

Blije kinderen, tevreden medewerkers en bovendien een uitkomst voor tweeverdieners: op basisschool Het Kristal in Dordrecht krijgen twee onderbouwgroepen op dinsdag en donderdag afwisselend onderwijs en bso tot vijf uur 's middags. Hun dagen zijn verdeeld in blokjes van anderhalf uur les en anderhalf uur bso. Elk kind dat vanaf nu op school wordt ingeschreven, gaat mee in dit bijzondere rooster. 
kinderopvang

Preventief werken in gezinnen? Zet de brugfunctionaris al in van 0-4 jaar

Je ziet haar op het schoolplein een balletje trappen met een groepje kinderen, ze praat met een kind in de hal of belt met een moeder die een vraag heeft over de opvoeding: de brugfunctionaris. Deze begeleider legt contact met ouders en kinderen. ‘Het opbouwen van een relatie tussen de brugfunctionaris en de ouders moet al beginnen op de kinderopvang, voor 0 tot 4 jarigen’, zegt Jenneke Koopman.
IKC's
samenwerken

‘Jaloersmakende samenwerking’ tussen onderwijs en opvang in dit IKC

Als het om IKC-vorming gaat is gelijkwaardigheid tussen kinderopvang en onderwijs vaak onderwerp van gesprek. Bij het gloednieuwe kindcentrum Willemspoort in Tilburg, is gelijkwaardigheid tussen beide onderdelen een vanzelfsprekendheid. Saskia Brock is er directeur kinderopvang, Marieke Hamburg vervult de rol van directeur onderwijs. 'Onze samenwerking is succesvol omdat wij allebei geen last hebben van ons ego.'
Samenwerken
Team legt handen op elkaar om samenwerking aan te geven.

In 6 stappen een team vormen

Als je een team moet gaan vormen met nieuwe collega’s, kan dat best lastig zijn. Jitske Kramer, corporate antropoloog, geeft tips en stappen om tot één team te komen. 
Zorgenkinderen
relatief-veel-kinderen-met-een-zorgvraag-op-de-kroevendonk

Zo kan het ook: Kinderen met zorgvraag in eigen wijk naar de opvang

'We willen dat kinderen zoveel mogelijk in hun eigen wijk naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat betekent dat je daar wat extra’s voor moet doen', stelt Elna Wattel, leidinggevende bij Kinderopvang De Kroevendonk. Met als gevolg: relatief veel kinderen met een zorgvraag op de groep. Sommigen van hen waren al doorverwezen naar speciale opvang. Maar in een poging om hun kind toch binnen de reguliere opvang te houden, klopten hun ouders eerst bij De Kroevendonk aan. Hoe lukt het de medewerkers om al deze kinderen een fijn plekje te geven?
IKC's

Afspraken maken bij IKC-vorming. Beter vooraf goed regelen

Wanneer organisaties starten met IKC-vorming, verschijnt er een scala aan mogelijkheden en afwegingen. Het is belangrijk om je zaken vooraf goed te regelen in de planningsfase, waarschuwen Jaap Bergman en Marco Mulder van Van Ree Accountants. Ze zien regelmatig hoe in een latere fase zaken niet in orde blijken te zijn.
IKC's

Zosja stopt, nieuws over ikc’s blijft

Zosja stopt. Dat betekent niet dat we stoppen met informatievoorziening over IKC’s. Integendeel. KinderopvangTotaal en EtuConsult, de oprichters van Zosja, blijven informatie bieden.
IKC's
peuteropvang-op-een-islamitische-school-belangrijk-dat-er-respect-is-voor-elkaars-identiteit

Peuteropvang op een islamitische school: ‘Belangrijk dat er respect is voor elkaars identiteit’

Kober kinderopvang gaat vanaf dit schooljaar de peuteropvang bij islamitische basisschool El Feth in Bergen op Zoom verzorgen. Het is de aftrap van een nieuwe samenwerking tussen Kober en Stichting Islamitische Primair Onderwijs. Komend schooljaar wordt het aanbod in het kindcentrum uitgebreid met een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. ‘Pm’ers hoeven niet islamitisch te zijn, maar moeten wel een bepaalde mate van affiniteit met en respect hebben voor het geloof van de kinderen.’

Groen plein vaak sluitpost IKC

Nieuwe en moderne IKC's vallen vaak op vanwege het prachtige gebouw, met grote brede trappen in de hal, lichte en flexibele ruimtes. Helaas bestaat de buitenruimte meestal uit een groot plein met alleen tegels. Vergeten om mee te nemen in het ontwerp, het geld was op en/of de gemeente wil er niet in investeren. Bij IKC Hei en Bos ligt het accent andersom: een wat ouder gebouw maar een geweldige groene buitenruimte waar kinderen veel buiten spelen, leren en natuuronderwijs krijgen.

Een kluwen van relaties

Stel, je wil als kinderopvangorganisatie in jouw stad of regio gaan inzetten op IKC- vorming maar de scholen waar je mee samenwerkt, hebben verschillende partners voor de bso. Wanneer je de samenwerking tussen een schoolbestuur en een grotere kinderopvangorganisatie wil intensiveren, stuit je vaak op een lappendeken van samenwerkingsrelaties. Hoe los je dat op?

Over ikc’s

Integrale Kindcentra (IKC's)

Overal in het land werken kinderopvangorganisaties samen met onderwijsinstellingen in Integrale Kindcentra (IKC’s). In deze voorzieningen is sprake van vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs, soms onder één pedagogische visie en/of bestuur. Op andere plekken functioneren kindvoorzieningen nog apart, maar is er bijvoorbeeld wel sprake van een warme overdracht van de bso naar school en andersom.

Lees meer

Er is geen blauwdruk voor een IKC. Er komen steeds meer integrale organisaties van primair onderwijs en kinderopvang. Aan de voorkant één organisatie maar aan de achterkant zijn de geldstromen nog gescheiden vanwege de verschillende regelgeving en financiering voor het primair onderwijs en kinderopvang.

PACT voor kindcentra

PACT voor kindcentra, een initiatief van het Kinderopvangfonds, heeft zich jarenlang ingezet voor de ontwikkeling van integrale kindcentra. Met de kopgroep van bestuurders uit het primair onderwijs, de kopgroep kinderopvang, de kopgroep Wethouders voor kindcentra  heeft het Kinderopvangfonds een gezamenlijke visie geformuleerd op de toekomst van kindvoorzieningen voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar. Die visie luidt als volgt:

“Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burger van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra 2020. In dit Kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische en educatieve visie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zorg en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.”

PACT voor kindcentra gestopt

PACT voor kindcentra is inmiddels gestopt, maar alle onderzoeken, notities, positionpapers en dergelijke zijn nog terug te vinden op www.pactvoorkindcentra.nl

VNK

Inmiddels is er ook een nieuwe vereniging opgericht: Vereniging Netwerk Kindcentra (VNK). Deze heeft als doel de ontwikkeling en bevordering van (de kwaliteit) van een geïntegreerd aanbod van opvang en onderwijs, gericht op het ontwikkelen van een rijk ontwikkelklimaat voor kinderen van 0-13 jaar in Nederland. Zij ondersteunt organisaties van opvang en onderwijs die dit in afstemming, samenwerking of zelfs al als één gefuseerde bestuurlijke organisatie willen realiseren. Daarnaast richt zij zich op de behartiging van de collectieve belangen van haar leden. www.netwerkkindcentra.nl