Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Bart Eigeman – Overbrug de (digitale) afstand met een rondje drijfveren

Wat zijn je drijfveren, waarom heb je voor dit vak gekozen? Vraag dit aan professionals van opvang, onderwijs, welzijn, gezondheid of zorg. Er blijkt dan een grote gemeenschappelijkheid op de diepe laag van drijfveren. Kernwoorden zijn: 'Verschil maken in het leven van kinderen' en 'kinderen bevestigen en uitdagen in hun groei'. Maar wat is dat ingewikkeld gemaakt!  
Bart Eigeman

Ontwikkelen en opgroeien van kinderen is een doolhof van organisaties, geldstromen, verantwoording en inspecties en organisatiebelangen. Het barst van coördinatoren, regisseurs, arrangeurs om de verbinding tussen de professionals onderling te leggen.

Even stilstaan bij woorden: het woord ingewikkeld betekent het tegenovergestelde van het woord ontwikkelen. Zie je het voor je? Inwikkelen dekt toe, maakt onzichtbaar, is een laag over wat daar onder zit. Het kan beschermen zeker. Ik had vroeger een studiegenoot die al zijn huisraad dat werd aangeraakt in plastic had: de afstandsbediening, zijn prachtige Chesterfield leren bank. Ik vond dat ingewikkeld. Leefde hij wel echt?

Ken je de mop van de mummie? Ingewikkeld hè?

Ontwikkelen maakt zichtbaar en aanraakbaar.

Vlak voor corona begon, leidde ik een IKC-team in wording. Ruim 20 leerkrachten en 15 pedagogisch medewerkers uit opvang en bso.

Vlak voor corona begon, leidde ik een IKC-team in wording. Ruim 20 leerkrachten en 15 pedagogisch medewerkers uit opvang en bso. Er was een zekere onwennigheid. De meesten kenden elkaar nog niet.

We zaten in een kring. Ieder zette de eigen drijfveren om bij het IKC betrokken te zijn op een kaart. We maakten een snelle ronde bij wijze van kennismaking. Het bleek een sterke team-ontwikkeling. Want in taal en in inhoud was er geen verschil tussen de professies. Het ‘verschil maken’ bleek bij allen gericht op de kinderen, verschil maken om kinderen tot groei te brengen. Geen verschil maken in de zin van, ‘Ah, jij bent maar van de opvang en wij zijn van de ontwikkeling’.

Hoeveel tijd is er, ook in corona-tijd, om drijfveren te delen?

En nu mijn punt: hoeveel tijd is er, ook in corona-tijd, om drijfveren te delen?

Wat beweegt jou? En waar komt dat vandaan? Juist in interdisciplinaire samenwerking, zijn deze vragen een deur in de muur tussen organisaties en tussen mensen. Drijfveren als deur in de muren van het doolhof.

Het is een vorm van reflectie op wat is het vak dat jij uitoefent en waartoe doe jij dat: hoe verhoud ik mij tot mijzelf, tot kinderen, tot ouders, tot collega’s. En dan heb ik het over hoe verhoud ik mij tot …. vanuit mijn drijfveren. Daarover delen, zit vaak ingewikkeld in werkdruk, in beleidstaal, in schaamte soms ook.

Oproep: Start het volgende digitale teamoverleg eens met een rondje drijfveren.

Oproep: Start het volgende digitale teamoverleg eens met een rondje drijfveren. Zelfs de digitale afstand wordt er mee overbrugd!

En weet je wat geruststellend is? In de ingewikkelde samenwerkingen rondom kinderen, hebben we allemaal onze drijfveren altijd bij ons. Wie wil drijfveren delen en ontwikkelen?

eigemanbart
eigemanbart
Bart Eigeman is voorzitter van IKOOK, organisatie van innovatieve IKC’s waarin Opvang en Onderwijs gelijkwaardig bijdragen. IKOOK (Ieder Kind Optimale Ontwikkel Kansen) heeft als missie: 1 pedagogisch klimaat voor 0-13 jaar met een interdisciplinair team van professionals, de hele dag en het hele jaar. Bart is lid van de Adviesraad Pact voor Kindcentra. Hij is zelfstandig ondernemer bij Bendeleiders. De Bendeleiders stimuleert ‘stoutmoedig’ gedrag om te werken aan ‘waar het om draait’. Bart was 11 jaar wethouder Talentontwikkeling in ’s-Hertogenbosch (2001-2012) en initiatienemer van de Koplopersgroep IKC.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.