Samenwerkingsvormen

Samenwerkingsvormen
de-bonte-vlinder-kinderen-in-regulier-onderwijs-houden-met-perspectiefgroep

De Bonte Vlinder: kinderen in regulier onderwijs houden met ‘perspectiefgroep’

In het Zeeuwse Sluis is De Bonte Vlinder gestart. Jonge kinderen uit het reguliere onderwijs en kinderopvang worden hier tijdelijk in een kleine klas geobserveerd. Dit zou uitstroom naar speciaal onderwijs moeten beperken.

Wethouder gebruikt poldermodel als succesfactor voor IKC-vorming

Wethouder Floris Schoonderwoerd heeft het binnen zijn gemeente Kaag en Braassem overal voor elkaar dat partijen rondom kinderen tot 13 jaar elkaar vinden binnen een IKC of brede school. Sommige al gerealiseerd, andere nog in een traject. Om voldoende draagkracht te krijgen, laat hij de partijen er met elkaar uitkomen. Een succesvolle formule waar de vertrekkende wethouder trots op is.  
Integrale organisatie
robert-sanger-voor-de-beste-ontwikkeling-van-een-kind-hebben-we-elkaar-nodig

Robert Sänger: ‘Voor de beste ontwikkeling van een kind hebben we…

We groeien naar een 80/20 verhouding als het gaat om IKC's en reguliere scholen. Dat verwacht Robert Sänger, bestuurder van Sinne kinderopvang in Leeuwarden en bestuurslid van BMK. Hij is van overtuigd dat kinderopvang, onderwijs en zorg in de wijk elkaar nodig hebben om het beste voor kinderen te kunnen bieden.
Integrale organisatie
Video:-Brede-buurtschool-O3-brengt-'it-takes-a-village-to-raise-a-child'-in-de-praktijk

Video: Brede buurtschool O3 brengt ‘it takes a village to raise…

In Den Haag staat Brede Buurtschool O3. Deze film laat zien hoe de samenwerkende organisaties garant staan voor een rijk aanbod voor kinderen, ouders en buurtbewoners. O3 brengt 'It takes a village to raise a child' in praktijk. Laat je inspireren:
Samenwerkingsvormen

PO en KO, een kijkje in elkaars keuken

Onderwijs en kinderopvang werken steeds vaker samen, bijvoorbeeld binnen een IKC. In de praktijk zien we dat kinderopvang en onderwijs elkaar kunnen versterken, maar ook dat het twee verschillende werelden zijn. Om deze werelden nog beter met elkaar te verbinden, organiseren branchepartijen twee bijeenkomsten onder de noemer ‘Zicht op kinderopvang/onderwijs’.
Integrale organisatie
Els Baauw

Blog Els Baauw: Als je het kunt dromen, kun je het…

Wij zien opvang/voorschool en onderwijs als één. Samen vormen zij als het ware de fundering voor de ontwikkeling van kinderen. En dat in een doorgaande lijn natuurlijk. In ons IKEC willen we dan ook als één team functioneren. Met één pedagogisch didactische ‘infrastructuur’, werkend vanuit één concept en met één centrale aansturing. Zoveel als mogelijk […]
Samenwerkingsvormen
meervoudig-gebruik-van-het-schoolplein-zo-werkt-dat

Meervoudig gebruik van het schoolplein: zo werkt dat!

De gemeente Oldebroek heeft het schoolplein van IKC De Vlinder buiten schooltijd openbaar toegankelijk gemaakt. Daarvan wordt volop gebruik gemaakt. De gemeente deelt deze overeenkomst. Zo kunnen ook andere gemeenten ermee aan de slag.
Integrale organisatie
Aanjagers PACT naar Spiekr:-‘Samen-bijdragen-aan-ontwikkeling-kindcentra’

Aanjagers van PACT naar Spiekr: samen met alle tentakels in de…

In Friesland is ‘de club van aanjagers’ die actief was onder ‘PACT voor kindercentra’ aangehaakt bij Kenniscentrum kindontwikkeling Spiekr. ’De kans om samen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kindcentra, hebben we aangegrepen.’
Nieuwe-versie-een-kindcentrum-aangeboden

Verschenen: nieuwe, herziene versie van Een Kindcentrum

De tweede, herziene versie van het boek Het Kindcentrum is nú verschenen. Nieuwe hoofdstukken gaan bijvoorbeeld over ingewikkelde kwesties bij het realiseren van je IKC, en hoe je die oplost. En over de AVG, en vooral over hoe daarmee om te gaan:
Samenwerkingsvormen
https://www.zosja.nl/video/trots-op-de-samenwerking

Video: Trots op de samenwerking

Begin 2021 bundelden HefGroep en KindeRdam hun krachten om hun gezamenlijke kennis, kunde en expertise in te zetten voor kinderen en jongeren in de stad Rotterdam en omstreken:

Over samenwerkingsvormen

Vaak is een IKC een multifunctioneel gebouw met verschillende gebruikers in het pand die soms ruimtes delen en daar afspraken over maken. Wat vaker voorkomt: een kinderopvangorganisatie en een school onder één dak die min of meer samenwerken en een doorgaande lijn willen creëren.

Lees meer

Voor het realiseren van een IKC kan er worden samengewerkt met verschillende partijen. Kinderopvang, onderwijs, speciaal onderwijs, welzijn, peuteropvang, er is van alles mogelijk.