Samenwerkingsvormen

Pedagogiek
petra-van-haren-over-verlengde-schooldagen-het-hele-leven-is-een-school

Petra van Haren over verlengde schooldagen: ‘Het hele leven is een…

Van Haren vindt dat we vastzitten in een rigide systeem van een vast aantal lesuren per kind. 'Daarmee ontken je het feit dat kinderen in een verschillend tempo leren. Je ziet op zoveel verschillende plekken dezelfde opvattingen over maatwerk. Geef kinderen wat ze nodig hebben; start met talentontwikkeling.’
inclusief-ikc-iedereen-is-de-norm

Een inclusief IKC: ‘Iedereen is de norm’

Opvang, zorg, onderwijs, het loopt kris kras door elkaar op IKC De Kroevendonk in Roosendaal. Teun Dekker, directeur-bestuurder, spreekt hierover met Job van Velsen. Een vooruitblik op zijn deelsessie tijdens de Landelijke IKC-dag.
samen-werken-aan-een-kansrijke-ontwikkelomgeving

Samen werken aan een kansrijke ontwikkelomgeving

Al dertig jaar heeft Raster in Deventer kinderopvang én welzijn onder één dak. De laatste jaren wordt er steeds intensiever samengewerkt. Van slim uitruilen, het project Talenthouse tot het uitnodigen van alle medewerkers om eigen samenwerkingsprojecten te starten.

‘Boeken zijn het enige dat telt. En dat is niet goed’

Emir was een dag lang Baas van Morgen bij de SWKGroep, een organisatie actief in kinderopvang, onderwijs en buurtwerk. Hij liet zien wat er volgens hem moet veranderen in het onderwijs voor kinderen tot 18 jaar. ‘Er is te weinig aandacht voor andere talenten.’

Rudie Peeters: hoe welzijn, kinderopvang en onderwijs elkaar versterken

De bijzondere situatie van Hoera kindercentra: samen met drie welzijnsorganisaties onder één stichting vallen. Volgens kinderopvangdirecteur en Unitus-bestuurder Rudie Peeters biedt de samenwerking veel voordelen, ook voor IKC’s. Maar hij erkent: het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. 
Zo-investeert-Combiwel-voor-kinderen-in-ikc-ontwikkeling

Zo investeert Combiwel voor Kinderen in IKC-ontwikkeling

De kinderopvangorganisatie Combiwel voor Kinderen zet sterk in op IKC-ontwikkeling. Deze Amsterdamse organisatie - sterk in voorschoolprogramma’s - ziet in een IKC de mogelijkheid om deze pedagogische kennis en ervaring uit te breiden naar kinderen tot 13 jaar. Door interne bedrijfsprocessen efficiënter in te richten, kan geïnvesteerd worden in intensieve samenwerking binnen de IKC’s. Directeur Bjørn Huysman beschrijft in dit artikel hoe Combiwel voor Kinderen dit aanpakt. 
de-ikc-professional-van-de-toekomst

Handreiking inzet bso-medewerkers in de klas opgesteld

Om het onderwijs te ontlasten en te verrijken zou een structurele inzet van buitenschoolse opvang-medewerkers binnen het onderwijs uitgewerkt kunnen worden. Dat was een idee van de brancheorganisaties BK, BMK en BOinK. Inmiddels is er een handreiking.
Samenwerkingsvormen
rianne-vons

Blog Rianne Vons – Kan het IKC-bordje aan de muur?

Integrale Kindcentra, wat is het toch een mooie ontwikkeling in onderwijs en kinderopvangland. Even googelen en je ziet en leest prachtige inspirerende voorbeelden. Geweldig hoe het sommige organisaties lukt om opvang en onderwijs te vervlechten en nieuwe inspirerende opvang-onderwijs concepten en inclusieve organisaties te realiseren. Aan de andere kant ken ik ook locaties en organisaties die van IKC’s spreken terwijl er in mijn ogen niet zoveel bijzondere zaken geregeld zijn.
Samenwerkingsvormen

Aftrap Expeditie Veerkracht op 17 mei

Op maandag 17 mei is de start van Expeditie Veerkracht. Dit gaat over het effect van stress op kinderen en de belangrijke rol van school en bso in het versterken van veerkracht bij kinderen. https://www.kinderopvangtotaal.nl/aftrap-expeditie-veerkracht-op-17-mei/
afspraken-en-visie-verankeren-in-een-ikc

Afspraken en visie verankeren in een IKC

Samenwerking binnen een IKC moet worden vastgelegd. Maar wat en hoe? Volgens Job van Velsen is het belangrijk om afspraken vast te leggen en goed na te leven. Maar minstens even belangrijk: de visie moet genesteld zijn in de genen van alle medewerkers èn ouders. 

Over samenwerkingsvormen

Vaak is een IKC een multifunctioneel gebouw met verschillende gebruikers in het pand die soms ruimtes delen en daar afspraken over maken. Wat vaker voorkomt: een kinderopvangorganisatie en een school onder één dak die min of meer samenwerken en een doorgaande lijn willen creëren.

Lees meer

Voor het realiseren van een IKC kan er worden samengewerkt met verschillende partijen. Kinderopvang, onderwijs, speciaal onderwijs, welzijn, peuteropvang, er is van alles mogelijk.