Personeel

Personeel
staking-we-laten-eindelijk-onze-stem-horen

Staking: ‘We laten eindelijk onze stem horen’

‘Kinderen zijn de toekomst en als we ze een goede toekomst willen geven, moeten we goede kinderopvang bieden. En dat gaat met de huidige werkdruk niet.’ Dit is waarom pedagogisch medewerker Maaike donderdag 1 juli gaat staken. Zij wil daarmee niet zozeer een gebaar maken naar haar eigen werkgever, maar naar de politiek.
Personeel
test corona

Levering sneltesten aan scholen en kinderopvang komt traag op gang

Scholen en kinderopvangorganisaties die op hetzelfde adres zijn gevestigd krijgen nog nauwelijks sneltests voor hun medewerkers, terwijl dit wel was toegezegd. Begin mei zouden de tests binnen moeten zijn, maar dit blijkt bij 95 procent van de locaties nog niet te zijn gebeurd.
Personeel
anders-organiseren-niet-omdat-het-moet-maar-omdat-het-kan

Anders organiseren: niet omdat het moet, maar omdat het kan

Het project Anders organiseren van de PO-Raad viel samen met een tijd waarin anders organiseren de norm werd. Dit vraagt om het zoeken naar nieuwe invalshoeken en andere concepten. De PO-raad deelt opgedane inzichten van het project met deze handige samenvatting. 
Personeel
BSO-medewerkers-voor-de-klas

Bso-medewerkers voor de klas

In Den Haag werken kinderopvangorganisatie 2Samen en het basisonderwijs steeds intensiever samen. Kinderopvangorganisatie 2Torentjes en de PC Hooftschool realiseren vernieuwende combibanen van kinderopvang en onderwijs. Een aantal bso-medewerkers begint in februari 2021 met de nieuwe opleiding Ad-PEP. Een sprong vooruit in de samenwerking is de uitwisseling van personeel.
Samenwerkingsvormen
de-ikc-professional-van-de-toekomst

De IKC-professional van de toekomst

Werken in een IKC vraagt extra competenties van de medewerkers, zowel de pedagogisch medewerkers als de leerkrachten. Opleidingen, zoals de Ad-PEP opleidingen spelen daar op in. En sommige organisaties regelen zelfs hun eigen opleiding.
Personeel

‘Interprofessionele teams hebben de toekomst’

Heeft de breed inzetbare medewerker een toekomst binnen de kinderopvang? Ja, denkt BMK-vicevoorzitter Monique Wittebol. Daarbij denkt zij vooral aan samenwerkingen binnen kindcentra: ‘Het werken in interprofessionele teams is de toekomst.'
Personeel

Serie: Heeft de breed inzetbare medewerker de toekomst? (Deel 1)

Met toenemende personeelstekorten in de sector zorg en welzijn, klinkt een breed inzetbare medewerker met één flexibel contract als dé oplossing. De ene week werkzaam in de kinderopvang, de andere week in de (jeugd)zorg. Net waar op dat moment vraag is. Is dat een goed idee? En is het uitvoerbaar? We vragen het aan Myrte van Gurp, directeur beroepsvereniging PPINK.
Personeel

Interprofessionele samenwerking is geen vanzelfsprekendheid

In een integraal kindcentrum is de kinderopvang nog wel eens de onderliggende partij, concludeert Rachel Verheijen in haar onderzoek. Professionele samenwerking blijft regelmatig haken op onderling vertrouwen en waardering. Ruben Fukkink en Job van Velsen zien het, na wat beginstrubbelingen, ook vaak heel goed gaan. De rol van de bestuurder of de leidinggevende is daarbij cruciaal. Net als een goed team en een heldere opdracht.
Personeel

Nieuw competentieprofiel pedagogisch medewerker

Het competentieprofiel voor pedagogisch medewerker in de kinderopvang is vernieuwd. De laatste competentieprofielen zijn uit 2011 en in de afgelopen jaren is er veel veranderd in de branche. Tijd voor een update.
Personeel

Groot deel stagiairs stopt met opleiding na slechte stage-ervaring

Ruim 80 procent van de stagiairs in de sector Zorg & Welzijn wordt ingezet als volledige werknemer en ruim de helft stopt of wil stoppen met de opleiding na slechte stage-ervaringen, blijkt uit het FNV-rapport ‘Meldpunt stagemisbruik in de Zorg & Welzijn’.

Over personeel

Opleidingen

Binnen IKC’s werken pedagogisch professionals en leerkrachten samen. Soms is er sprake van combinatiefuncties waarbij een werknemer ’s morgens als klassenassistent werkt en ’s middags op de naschoolse opvang.

Lees meer

Opleidingen als Ad-PEP spelen in op het nieuwe type professional dat nodig is binnen IKC’s. Bij integrale organisaties stuurt de directeur zowel de pedagogisch medewerkers als de leerkrachten aan. Bij twee organisaties onder één dak bestaan er vaker nog wel twee rapportagelijnen.