Pedagogiek

Pedagogiek
Lector-Maike-Kooijmans:-‘Stop-met-dat-toetssysteem’

Lector Maike Kooijmans: ‘Stop met dat toetssysteem’

We zijn doorgeslagen naar een prestatiesamenleving. We moeten af van de focus op cognitieve vaardigheden maar kijken naar de brede talenten van kinderen. En dat betekent een fundamenteel andere inrichting van het onderwijs en stoppen met de cito-toets. Dat is de overtuiging van Maike Kooijmans, lector Opvoeden voor de Toekomst aan de Fontys Hogeschool.
Ouders
micha-de-winter-kinderen-hebben-belang-bij-samenwerking-tussen-ouders-en-professionals

Micha de Winter: ‘Kinderen hebben belang bij samenwerking tussen ouders en…

Opvoeden lijkt een privé-project van ouders geworden. Ze willen veelal niet dat anderen zich ermee bemoeien. Emeritus hoogleraar pedagogiek Micha de Winter noemt dit een laatste taboe: ‘Kinderen hebben belang bij een coherente samenhang van de diverse relaties om hen heen.'
Pedagogiek
cultuureducatie-helpt-gevoelens-bespreekbaar-te-maken

Cultuureducatie helpt gevoelens bespreekbaar te maken

Kinderen hebben heel wat voor hun kiezen gekregen de afgelopen periode. Niet naar school, nauwelijks contact met leeftijdsgenoten, thuisonderwijs. Hoe geef je een plek aan wat je hebt meegemaakt? Hoe zit het met kunst en leerachterstanden?  En wat zijn online-mogelijkheden? 
Pedagogiek

Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit: grote honger naar kennis, nu de volgende stap

Het Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang blijkt na anderhalf jaar te voorzien in een behoefte. ‘De sector smacht naar kennis’. Nu nog een werkend verdienmodel om de toekomst veilig te stellen; de tijd dringt. Eind 2021 is het geld op, en de overheid heeft al laten weten dat er bij hen niets meer te halen is.

Dalton kindcentrum: ‘starten bij een gedeelde visie’

Geen energie verspillen aan de frustrerende beren op de weg maar met elkaar aan de slag op basis van de gemeenschappelijke visie. Zo timmert het Haagse Dalton Kindcentrum Helen Parkhurst aan de weg. ‘Begin bij de inhoud als je een kindcentrum wil starten. Niet op een gebouw of formele constructies.'
Pedagogiek
Jeanette-Doornenbal-overleden

14 jaar ploegen en bouwen – herinneringen aan Jeannette Doornenbal

Op 12 maart overleed Jeannette Doornenbal, voormalig lector Jeugd, Educatie en Samenleving aan de Hanzehogeschool in Groningen. Al geruime tijd was ze ernstig ziek. Adviseur Job van Velsen werkte veel met  haar samen en kijkt op persoonlijke manier terug op haar werk en leven. 
Pedagogiek
pretpakket-bij-geef-een-boek-cadeau

Geef een boek cadeau: gratis pretpakket voor snelle bestellers

Wie voor zijn klas of groep vóór 15 maart bij de lokale boekhandel 'De brief voor de koning' of 'Max en de Maximonsters' reserveert, ontvangt een gratis pretpakket om de klas te versieren.
Pedagogiek
Deze-geheime-brief-zullen-veel-kinderen-krijgen

Deze geheime brief zullen veel kinderen krijgen

Ieder kind een eigen verzameling van de mooiste kinderboeken, die een vaste plaats krijgen in zijn of haar leven: dat is de missie van de campagne 'Geef een (prenten)boek cadeau'. Scholen kunnen bijdragen door het boek De geheime brief van de koning aan leerlingen te geven.
Pedagogiek

‘Kinderen leren geloven in hun eigen kunnen’

Elk kind heeft bakken talent. Als je dat benoemt, krijgt een kind een beter zelfbeeld en meer kansen op een mooie toekomst. De Vlaamse pedagoog Luk Dewulf is talentfluisteraar. Samen met Els Pronk zette hij een beweging van positieve psychologie in gang die langzamerhand ook steeds meer enthousiasme oproept in kinderopvang en onderwijs in Nederland en België.

Kindcentrum Lourdes: van kloosterschool naar eco-school

De dorpsschool zelf bestaat al 110 jaar en hoorde bij de klooster en de kerk in het Noord-Hollandse Westbeemster. Maar nu is Kindcentrum Lourdes alweer een paar jaar onderdeel van Blosse, een integrale organisatie voor onderwijs en kinderopvang. Een portret van een compact kindcentrum, met als belangrijkste thema’s groen en duurzaamheid.

Over pedagogiek

Doorgaande lijn

Het samenwerken van kinderopvang en onderwijs binnen een IKC richt zich ook op de doorgaande lijn waarbij er wordt gestreefd naar één pedagogiek, één kindvolgsysteem, en één programma voor Voor- en vroegschoolse educatie.

Lees meer