Pedagogiek

Samenwerkingsvormen
de-bonte-vlinder-kinderen-in-regulier-onderwijs-houden-met-perspectiefgroep

De Bonte Vlinder: kinderen in regulier onderwijs houden met ‘perspectiefgroep’

In het Zeeuwse Sluis is De Bonte Vlinder gestart. Jonge kinderen uit het reguliere onderwijs en kinderopvang worden hier tijdelijk in een kleine klas geobserveerd. Dit zou uitstroom naar speciaal onderwijs moeten beperken.
Pedagogiek
nicole-hanegraaf-stoppen-met-onderwijs-dat-uitgaat-van-gemiddelde-leerlingen

Nicole Hanegraaf: ‘Stoppen met onderwijs dat uitgaat van gemiddelde leerlingen’

‘Onderwijs moet van betekenis zijn voor leerling, leerkracht en samenleving.’ Na 25 jaar als leerkracht en schoolleider te hebben gewerkt, wil Nicole Hanegraaf een verbindende en inspirerende rol spelen binnen het onderwijs. Ze schrijft een boek en zette het platform van-Binnenuit op. ‘Er gebeurt veel moois op verschillende scholen. Ik wil die vlam aanwakkeren, mensen verbinden.’

Klaar voor de toekomst met leerlabs techniek

Op Zonovaschool De Blauwe Lijn in Amsterdam Zuidoost gebruiken ze leerlabs om kinderen kennis te laten maken met techniek. Zo bouwen de kinderen bijvoorbeeld robots met Lego, leren ze vanaf groep 1 al programmeren, maken ze muziek op de iPad: jongens én meiden worden geprikkeld om iets met techniek te doen. Bekijk hier hoe ze dat aanpakken!

‘Laat kinderen met buitenles op school bewegen nu het op de…

Door de nieuwe coronamaatregelen kunnen kinderen weer minder sporten. Het lukt sportclubs lang niet altijd om oplossingen te vinden. Volgens IVN Natuureducatie is het belangrijk dat het kabinet scholen stimuleert om kinderen meer te laten bewegen met buitenonderwijs: 'Ventilatie is heel belangrijk, maar het beste klaslokaal ligt aan de andere kant van het raam.'
onderzoek-driekwart-ouders-wil-dat-kinderen-op-school-veel-leren-over-de-natuur

Onderzoek: Driekwart ouders wil dat kinderen op school veel leren over…

Driekwart van de ouders van basisschoolleerlingen vindt het belangrijk dat hun kinderen op school veel leren over de natuur, blijkt uit onderzoek van IVN Natuureducatie. Ook zouden zij graag zien dat leerlingen meer buiten les krijgen:
Pedagogiek
dichterbij-dan-je-denkt-week-tegen-kindermishandeling

‘Dichterbij dan je denkt’: Week tegen Kindermishandeling

Van maandag 15 tot en met zondag 21 november vindt de Week tegen Kindermishandeling plaats. Kindermishandeling is een hardnekkig probleem. Zo groeit ongeveer 3 procent van alle kinderen op in onveilige gezinssituaties. De Week dient als extra stimulans om een verschil te maken voor een kind dat in de knel zit.
Pedagogiek
ger-biesta-een-andere-visie-op-pedagogiek

Gert Biesta: een andere visie op pedagogiek

‘We moeten de deur voor kinderen open zetten, maar ze moeten er wel zelf doorheen stappen en hun eigen leven leiden. Daar moeten we ze ook voor toerusten.’ Dat is de belangrijke pedagogische opdracht die onderwijs en kinderopvang hebben, volgens hoogleraar en onderwijspedagoog Gert Biesta:
Pedagogiek
tips-van-de-vlaamse-dienst-speelpleinwerk-zo-intens-spelen-dat-je-alles-vergeet

Vlaamse Dienst Speelpleinwerk: ‘Zo intens spelen dat je alles vergeet’

Spelen waarbij je helemaal de tijd en alles om je heen vergeet, dat is waar deze speeldeskundigen naar streven. Zij hebben zojuist 'Gids tot intens spelen' en 'Intens spelen in de praktijk' uitgebracht. Speelexpert Bert Breugelmans: 'Eigenlijk is het simpel: het draait om keuze en variatie.’
Pedagogiek
de-fonk-school-leren-in-de-natuur

De FONK-school: leren in de natuur

In Effen, vlakbij Breda, staat de eerste FONK-school van Nederland. Op school zijn de kinderen de helft van de lestijd buiten en in de natuur. Deze school is een co-creatie van kinderopvangorganisatie Wij zijn JONG en schoolbestuur INOS. ‘Door contact met de natuur zie je zulke mooie dingen gebeuren.’
Pedagogiek
een-interview-met-een-tomaat

Een interview met een tomaat

Voedseleducatie: het kan zoveel meer zijn dan eten uit de moestuin halen en samen koken. Leren met  hoofd, hart en handen; dat is de manier waarop Esther Boukema van De Smaak te Pakken met kinderen werkt. ‘Als je geraakt wordt en met je handen bezig bent, beklijft cognitieve kennis zoveel beter.’

Over pedagogiek

Doorgaande lijn

Het samenwerken van kinderopvang en onderwijs binnen een IKC richt zich ook op de doorgaande lijn waarbij er wordt gestreefd naar één pedagogiek, één kindvolgsysteem, en één programma voor Voor- en vroegschoolse educatie.

Lees meer