Pedagogiek

Pedagogiek
petra-van-haren-over-verlengde-schooldagen-het-hele-leven-is-een-school

Petra van Haren over verlengde schooldagen: ‘Het hele leven is een…

Van Haren vindt dat we vastzitten in een rigide systeem van een vast aantal lesuren per kind. 'Daarmee ontken je het feit dat kinderen in een verschillend tempo leren. Je ziet op zoveel verschillende plekken dezelfde opvattingen over maatwerk. Geef kinderen wat ze nodig hebben; start met talentontwikkeling.’
Pedagogiek
mediagebruik-kind

Schermtijd voor school en voor ontspanning: wanneer is het teveel?

Ruim vier op de vijf ouders maakt afspraken met hun kinderen rondom digitaal mediagebruik. Bij deze afspraken blijken jongens minder restricties te krijgen dan meisjes. Tegelijkertijd merken ouders van jongens eerder negatieve gevolgen op van digitaal mediagebruit. Dit blijkt uit een onderzoek onder ongeveer duizend ouders in Nederland met kinderen van 6 tot 12 jaar.
Pedagogiek
anita-derks-kinderen-moeten-spelend-in-de-wereld-kunnen-staan

Anita Derks: ‘Kinderen moeten spelend in de wereld kunnen staan’

Directeur Anita Derks van het nieuwe Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) vindt dat het met cognitieve aanpak van jonge kinderen allemaal wat te snel is gegaan de afgelopen jaren: ‘Kinderen moeten spelend in de wereld kunnen staan.’
Onderzoek
oproep-doe-mee-aan-onderzoek-naar-interprofessionele-samenwerking

Oproep: doe mee aan onderzoek naar interprofessionele samenwerking 

Voor een onderzoek naar interprofessionele samenwerking rondom kinderen met spraak-, taal- en/of communicatiebeperkingen hebben we jouw hulp nodig. Werk  jij met kinderen tussen de 3 – 6 jaar die moeite hebben met de spraak-, taal- en/of communicatieontwikkeling? Vul dan de vragenlijst in. 
Pedagogiek
Lector-Maike-Kooijmans:-‘Stop-met-dat-toetssysteem’

Lector Maike Kooijmans: ‘Stop met dat toetssysteem’

We zijn doorgeslagen naar een prestatiesamenleving. We moeten af van de focus op cognitieve vaardigheden maar kijken naar de brede talenten van kinderen. En dat betekent een fundamenteel andere inrichting van het onderwijs en stoppen met de cito-toets. Dat is de overtuiging van Maike Kooijmans, lector Opvoeden voor de Toekomst aan de Fontys Hogeschool.
Ouders
micha-de-winter-kinderen-hebben-belang-bij-samenwerking-tussen-ouders-en-professionals

Micha de Winter: ‘Kinderen hebben belang bij samenwerking tussen ouders en…

Opvoeden lijkt een privé-project van ouders geworden. Ze willen veelal niet dat anderen zich ermee bemoeien. Emeritus hoogleraar pedagogiek Micha de Winter noemt dit een laatste taboe: ‘Kinderen hebben belang bij een coherente samenhang van de diverse relaties om hen heen.'
Pedagogiek
cultuureducatie-helpt-gevoelens-bespreekbaar-te-maken

Cultuureducatie helpt gevoelens bespreekbaar te maken

Kinderen hebben heel wat voor hun kiezen gekregen de afgelopen periode. Niet naar school, nauwelijks contact met leeftijdsgenoten, thuisonderwijs. Hoe geef je een plek aan wat je hebt meegemaakt? Hoe zit het met kunst en leerachterstanden?  En wat zijn online-mogelijkheden? 
Pedagogiek

Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit: grote honger naar kennis, nu de volgende stap

Het Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang blijkt na anderhalf jaar te voorzien in een behoefte. ‘De sector smacht naar kennis’. Nu nog een werkend verdienmodel om de toekomst veilig te stellen; de tijd dringt. Eind 2021 is het geld op, en de overheid heeft al laten weten dat er bij hen niets meer te halen is.

Dalton kindcentrum: ‘starten bij een gedeelde visie’

Geen energie verspillen aan de frustrerende beren op de weg maar met elkaar aan de slag op basis van de gemeenschappelijke visie. Zo timmert het Haagse Dalton Kindcentrum Helen Parkhurst aan de weg. ‘Begin bij de inhoud als je een kindcentrum wil starten. Niet op een gebouw of formele constructies.'
Pedagogiek
Jeanette-Doornenbal-overleden

14 jaar ploegen en bouwen – herinneringen aan Jeannette Doornenbal

Op 12 maart overleed Jeannette Doornenbal, voormalig lector Jeugd, Educatie en Samenleving aan de Hanzehogeschool in Groningen. Al geruime tijd was ze ernstig ziek. Adviseur Job van Velsen werkte veel met  haar samen en kijkt op persoonlijke manier terug op haar werk en leven. 

Over pedagogiek

Doorgaande lijn

Het samenwerken van kinderopvang en onderwijs binnen een IKC richt zich ook op de doorgaande lijn waarbij er wordt gestreefd naar één pedagogiek, één kindvolgsysteem, en één programma voor Voor- en vroegschoolse educatie.

Lees meer