Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Samenwerken in New York als voorbeeld voor IKC’s in Nederland

IKC’s in Nederlands kunnen veel leren van een project in de stad New York, waar samenwerking tussen scholen wordt gestimuleerd. ‘Er zijn ook binnen ons bestel kansen om met deze effectieve aanpak aan de slag te gaan,’ aldus Puk Witte van onderzoeksbureau Sardes.
Sardes school New York
© LIGHTFIELD STUDIOS / stock.adobe.co

‘Dit project is precies hoe je het zou willen. Omdat het de professionals zelf zijn die de regie hebben. Zij leren van elkaars onderwijspraktijk en leerproces. Je profiteert van de wijsheid in het veld, en het is ook nog eens heel gedegen onderzocht.’

Dat zegt Puk Witte van advies- en onderzoeksbureau Sardes over het project Interschool Collaborative Learning (ICL), dat succesvol was in de stad New York. ‘Veel scholen willen zich ontwikkelen tot lerende organisaties. De sleutel hierbij is samenwerking. Intern, maar bij voorkeur ook extern, met andere organisaties.’

Eigen projectbureau

De gemeente New York heeft hiervoor een eigen aanpak ontwikkeld, gericht op onderlinge uitwisseling van scholen en samen leren. De gemeente neemt een voortrekkersrol in het stimuleren en faciliteren van netwerken van scholen en heeft hiervoor zelfs een eigen projectbureau ingesteld om alle scholen te kunnen bedienen.

Decentralisatie is daarbij de rode draad. Al in 2002 hebben de scholen in New York meer autonomie gekregen over uitgaven, personeel en professionele ontwikkeling. Tegelijkertijd is er meer nadruk op samenwerking tussen scholen en wordt de netwerkvorming tussen scholen gestimuleerd. Zo was er een pilot waarbij scholen gezamenlijk hun administratief personeel en leerkrachten trainden in het gebruik van data om de kwaliteit van het onderwijs en leerlingresultaten te verbeteren.

Vertaling naar IKC’s

De focus van de gemeente New York is dus verlegd van controle en investeringen op schoolniveau naar meer samenwerking tussen scholen. Sardes wil deze aanpak vertalen naar de Nederlandse context. Momenteel begeleidt het bureau enkele IKC’s van verschillende onderwijs- en opvangbesturen. De betreffende gemeente financiert dit leertraject. De deelnemende IKC’s profiteren van elkaars leerproces, brengen een werkbezoek aan een voorbeeld-IKC en werken aan hun eigen ontwikkelvraag.

Het project ICL in New York is dan een inspirerend voorbeeld, want gericht op het ontwikkelen van eigenaarschap bij de pedagogisch medewerkers en leerkrachten, aldus Puk Witte. ‘Zij realiseren met elkaar een ontwikkeling binnen het eigen IKC. Wij hebben dit vertaald naar schooloverstijgend leren, maar we nemen wel de eigen praktijk als uitgangspunt.’

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s.

Neem een goed functionerend ouderprogramma. ‘Op het ene IKC kan dat prima werken, maar op het andere misschien helemaal niet. Wat wij doen is het stimuleren van onderzoek naar de vraag wat de achterliggende redenen zijn van dit succes.  Hoe hebben jullie het aangepakt en wat kunnen wij daarvan leren? Het is meer reflectie op het proces dan copy-paste, en uiteindelijk heb je daar het meeste aan, want de eigen situatie blijft altijd het uitgangspunt.’

Concurrentie

Het probleem bij de invoering in Nederland is dat we hier – anders dan in de Verenigde Staten – concurrentie hebben tussen de scholen. ‘Het project in New York wordt helemaal van vanuit de gemeente gestuurd, waar alle openbare scholen onder vallen. De gemeente kan zoiets in Nederland aanbieden, maar heeft geen zeggenschap. Bestuurders hier zijn wellicht geneigd vanuit concurrentieoverwegingen wat meer de successen binnen de eigen organisatie te houden.’

Bovendien hebben we in Nederland te maken met de gevolgen van corona en de personeelstekorten in het onderwijs en de kinderopvang. ‘De professionals zijn al druk, een traject als dit komt daarbij. Toch beschouwen de deelnemende IKC’s het als veelbelovend. De doorgaande lijn staat uiteraard centraal. Ze werken aan thema’s als taalontwikkeling en warme overdracht. Steeds meer wordt duidelijk hoe belangrijk het is dat je naar elkaar successen kijkt en dit programma levert daar een bijdrage aan.’

Bestuursoverstijgend

Ook bij schooloverstijgend leren binnen één onderwijsorganisatie zou de aanpak goed kunnen werken. ‘We doen dit momenteel ook binnen één bestuur rondom onderwijskansen. Binnen sommige samenwerkingsverbanden passend onderwijs wordt er ook bestuursoverstijgend kennis gedeeld of samen geleerd. Dat is nog niet vanzelfsprekend, maar het is wel een krachtige manier om het ondersteuningsnetwerk te versterken. Daar zie ik dus zeker kansen. Onze conclusie is dan ook: de aanpak is niet eenvoudig te kopiëren naar Nederland, maar er zijn ook binnen ons bestel kansen om met deze effectieve aanpak aan de slag te gaan.’

 

 

 

 

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.