Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

PACT: Werken in interprofessionele teams kan personeelstekort verminderen

Werken in interprofessionele teams kan een bijdragen leveren aan het verlichten van de personeelstekorten in onderwijs, kinderopvang en (jeugd)zorg. Dit is een van de belangrijkste aanbevelingen uit de notitie van PACT voor Kindcentra. Om uit te vinden hoe het beroepsbeeld Medewerker Integraal Kindcentrum kan worden ingezet voor vernieuwing van opleidingen, en hoe aansluiting met het werkveld gevonden wordt, heeft PACT in drie proeftuinen onderzocht: hoe kan de behoefte vanuit de praktijk naar een passend professionaliseringsaanbod vertaald worden?  
pact-werken-in-interprofessionele-teams-kan-personeelstekort-verminderen

Het gezamenlijke doel van de proeftuinen: de behoefte van het werkveld vertalen naar een aanbod op maat voor professionalisering. Het ging om de Hogeschool Rotterdam, KPZ/campus Kind en Educatie en Signum en Fontys. Hans Schwartz maakte de notitie over de proeftuinen. Hij is senior-adviseur arbeidszaken bij het CAOP. Hij constateert dat er ondanks de nodige belemmeringen al heel veel mogelijk is. ‘Er zijn echt mooie, interessante, nieuwe rollen te bedenken voor medewerkers’, zegt Schwartz op de website van PACT voor Kindcentra.

Hobbel

De grootste hobbel in het toespitsen van het beroepsbeeld op de verschillende functies binnen een IKC? ‘De relatieve onbekendheid met nieuwe functies als de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) binnen kindcentra en daarbuiten. Zowel bij professionals maar zeker ook bij de organisaties in de wereld van onderwijs en kinderopvang.’

Bekendheid

De proeftuinen hebben belangrijke bouwstenen opgeleverd voor vernieuwing van het opleidingsaanbod en verbetering van de aansluiting van dit aanbod op de behoefte van het werkveld, zeggen ze bij PACT. Maar daar moet het niet bij blijven, vinden ze. Dus wat er nu nodig is: dat er meer bekendheid gegeven wordt aan nieuwe functies, zoals de PEP’er, en daarover actief kennis te delen met werkgevers en opleidingen.

Baanbrekend model

Verder is Schwartz heel benieuwd naar de ontwikkelingen bij de proeftuin van Signum onderwijs en Fontys. ‘Die kan een baanbrekend model worden voor lerend werken en werkend leren waarbij studenten van verschillende opleidingen samen optrekken. En waar echt behoefte aan is – als je inzoomt op nieuwe functies – zijn kennisdeling en communicatie.’

Draagvlak

Om het draagvlak voor IKC-vorming te vergroten is het, volgens de onderzoeksresultaten, ook aan te bevelen om de ‘traditionele’ functies binnen het IKC (de pedagogisch medewerker en de leerkracht) met voorrang uit te werken. Zo zou een goed beeld kunnen ontstaan van de ‘verrijking’ van deze functies in de IKC-omgeving binnen een interprofessioneel team.

Lees ook: Afgestudeerde ad-PEP’ers nauwelijks werkzaam in combifuncties 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.