Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gemeente Den Haag investeert met stichting in ontwikkeling IKC’s

Met subsidie van de gemeente Den Haag kan de Stichting Brede Buurtschool (SBB) structureel de ontwikkeling van kindcentra ondersteunen en naschoolse activiteiten faciliteren. SBB heeft 150 mensen in dienst om naschoolse activiteiten te organiseren en geeft procesbegeleiding bij IKC-vorming. Rebecca Gerritse is directeur en senior adviseur bij SBB en vertelt hoe dit in zijn werk gaat. 

gemeente-den-haag-investeert-met-stichting-in-ontwikkeling-ikcs
Rebecca Gerritse

Rebecca Gerritse is nu anderhalf jaar directeur en werkt ook als adviseur bij de SBB. Ze vertelt dat SBB in 2013 is opgericht als antwoord op de vraag die vanuit scholen, kinderopvang en welzijn kwam. ‘Deze partijen wilden meer samenwerken en ondersteund worden bij het opzetten en uitvoeren van brede buurtschool-activiteiten. Het onderwijs is steeds meer op zoek naar samenwerking met partners uit de wijk – zoals kinderopvang, welzijn, sport – en met ouders. De samenwerking tussen die drie poten – onderwijs, ouders en omgeving – wilden ze versterken op zoveel mogelijk scholen in Den Haag. En dat doen we nu op verschillende manieren. Scholen gaven bijvoorbeeld aanleerkrachten te weten die naschoolse activiteiten organiseren maar de werkgeverstaken liever niet op zich te nemen. Nu heeft SBB voor deze scholen 150 mensen in dienst die deze activiteiten organiseren. De lasten van het werkgeverschap liggen bij ons zodat scholen zich op hun primaire taak kunnen richten.’

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s.

Gerritse: ‘We bieden vier diensten. De eerste is het ondersteunen van scholen in de werkgeversrol voor naschoolse activiteiten, daarmee ontlasten we hen in de personele en in financiële administratie. Het tweede is de verbindende rol die we in de stad hebben: we verbinden professionals met elkaar: theorie en praktijk. Ofwel scholen onderling. De derde dienst is het advieswerk bij IKC-ontwikkeling. En de vierde dienst richt zich op het inspireren. Denk hierbij aan het delen van landelijke ontwikkelingen binnen de stad en andersom. We willen goede voorbeelden een podium geven.’

Hulp vragen

De vraag komt altijd vanuit een organisatie zelf, vertelt ze. ‘Als een school of kinderopvangorganisatie wil starten met een IKC, kunnen ze bij ons aankloppen voor begeleiding of ondersteuning bij de opstart. Wat ook voorkomt, is dat ze al bezig zijn maar het proces stroef loopt. Ze vragen dan onze hulp om dat te begeleiden als procesbegeleider. Soms hoor je ook wel eens dat het ergens niet goed gaat, en neem je contact op. Wij werken kosteloos voor diegene die dat nodig hebben in de stad. Niet alle scholen weten dat. We gaan ons niet opdringen;: als ze het zelf willen doen, even goede vrienden. Waar de nood hoog is, willen en kunnen we helpen. De begeleiding is overigens altijd tijdelijk omdat wij geloven dat de verandering niet duurzaam is als wij blijven. Daarnaast zijn we een kleine club en hebben we met twee adviseurs beperkte capaciteit.’

Werkgeverschap

De andere twee medewerkers van SBB houden zich bezig met het werkgeverschap. Gerritse zegt dat SBB in de rol van werkgever van alles doet: ‘Het hangt af van wat de school wil bieden. Het kan gaan om bijles, een zaterdag- of zomerschool, culturele of sportieve activiteiten na schooltijd. Het is meestal niet bedoeld als een hele dagprogramma. Ik heb ook niet de indruk dat het gezien wordt als concurrentie van de buitenschoolse opvang. Soms wordt er binnen een IKC samengewerkt om naschoolse activiteiten aan te bieden. En scholen regelen het soms ook zelf. Bijvoorbeeld in het kader van talentontwikkeling komen docenten muziek of dansles geven. Er wordt veel samengewerkt met cultuur, welzijn, sport.’

Naam

Toen de stichting werd opgericht werd er nog met name gesproken over brede (buurt)scholen. Inmiddels hebben we het al een aantal jaar over IKC, of kindcentrum. ‘Of soms ook nog brede buurtschool maar ach, what’s in a name?’ zegt ze lachend. ‘Het maakt ons niet echt uit, als die samenwerking in die driehoek onderwijs, ouders en omgeving maar tot stand komt.’ De stichting is voor het overgrote deel gesubsidieerd door de gemeente Den Haag en daarnaast wordt SBB soms betaald vanuit projectsubsidies van scholen. ‘Er zijn twee geldstromen: een voor de exploitatie van de stichting zelf en een voor  het werkgeverschap van de medewerkers. Die laatste pot gaat rechtstreeks naar die medewerkers en activiteiten op de scholen.’

Haags Model Kindcentrum

De gemeente Den Haag steekt dus flink geld en energie in de ontwikkeling van kindcentra. Rebecca legt uit dat SBB betrokken was om samen met de gemeente en het werkveld het Haags Model Kindcentrum (HMK) te ontwikkelen. ‘De gemeente wil dit model op scholen toepassen en wij kunnen dan scholen begeleiden om daar gebruik van te maken. We kijken met hen waar ze staan in de fasen van het ontwikkelingsmodel. Het HMK heeft 15 domeinen, zoals pedagogisch visie, financiën, organisatie of samenwerken met ouders. Dat zijn onderdelen van een beleid die je als organisatie helemaal alleen kunt doen of juist helemaal integraal met elkaar. We werken met 5 scenario’s; van alleen elkaar informeren naar integraal samenwerken. Het is aan partners om daarin keuzes te maken, een visie en een plan te ontwikkelen. Je hoeft niet meteen met alle 15 domeinen aan de slag. Maar als je er een paar uitkiest, gaan wij dat traject begeleiden.’ 

Forse problemen

Ze ziet ook andere vraagstukken waar scholen en hun partners over nadenken. ‘Bijvoorbeeld hoe kun je een functie van combinatiemedewerker vormgeven met uren vanuit het onderwijs en kinderopvang zodat je op de randen van de dag mensen kunt inzetten? Ik zie ook een interessante ontwikkeling: scholen en opvang piekeren over kinderen met forse problemen die ze niet zelf kunnen oplossen. Denk bijvoorbeeld aan armoede en schulden. Dat heeft veel effect op de ontwikkeling van het kind zelf maar ook op de school en kinderopvang. Hoe moet je daarmee omgaan? Ze zijn erg op zoek naar samenwerkingspartners in de wijk die kunnen bijspringen, zoals jeugdhulp, jeugd GGZ, maatschappelijk werk en dergelijke.’ 

Missie

‘Onze missie is om een brede en optimale ontwikkeling van ieder kind mogelijk maken,’ besluit Rebecca Gerritse. ‘We kunnen voor alle scholen in Den Haag een rol spelen en zitten echt niet alleen in wijken met achterstandsscholen. We zijn er echt voor de hele stad, iedereen die aan de slag wil om een brede en optimale ontwikkeling van kinderen mogelijk te maken mag er gebruik van maken.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.