Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Deltaplan scholen: nooit meer dicht tijdens een pandemie

Het Platform Perspectief Jongeren pleit voor een Deltaplan scholen, zodat scholen nooit meer dicht hoeven tijdens een pandemie. Bouwstenen heeft, samen met het werkveld en hun netwerk (o.a. VNG, PO-raad, VO-raad, G40 gemeenten, Bouwend Nederland, Techniek Nederland) en in aansluiting op het regeerakkoord, een aanzet gemaakt voor dit plan.
deltaplan-scholen-nooit-meer-dicht-tijdens-een-pandemie
Infographic bij het Deltaplan

Volgens Bouwstenen biedt het coalitieakkoord mogelijkheden om verouderde en ongezonde scholen geschikt te maken voor beter onderwijs en een rijke schooldag. Met name op plekken waar dat het hardst nodig is.

Daarom heeft Bouwstenen de aanzet tot het Deltaplan scholen gemaakt: een belangrijk punt voor hun samenwerkingsagenda 2022.

Aantrekkelijk beroep

Zo’n Deltaplan is keihard nodig, zegt Bouwstenen voor Sociaal. De gevolgen van corona en het beleid eromheen zijn groot voor de (sociale) ontwikkeling van kinderen en voor de Nederlandse economie. ‘Denk ook aan de leraar die jaar in jaar uit voor een klas van 30 kinderen moet staan, met steeds minder resultaten; geen aantrekkelijk beroep’, staat in het persbericht van het platform.

Veilig onderwijs

Het onderwijs heeft extra aandacht nodig: de kwaliteit van de schoolgebouwen over het algemeen is volgens Bouwstenen ‘heel slecht’. Dat is ook te lezen in de beleidsreactie op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Onderwijshuisvesting die oud-Minister Slob op 21 december 2021 naar de Tweede Kamer stuurde. Ook de commissie Platform Perspectief Jongeren ziet kleinere groepsgrootte, meer ruimte en betere ventilatie als belangrijke voorwaarde voor veilig onderwijs.

Brief

Op 16 december 2021 vroegen dit Platform Perspectief Jongeren, een onafhankelijke commissie die het Nationaal Programma Onderwijs maatschappelijk begeleidt en de keuzes en bestedingen van het programma volgt, nog in een brief aan het demissionaire kabinet om scholen te allen tijde open te laten. Een belangwekkende passage hieruit: ‘Bij het van tijd tot tijd opleven van het virus (het endemische karakter) moet volgens ons de volgende vraag in de besluitvorming aan de orde zijn: wat is er nodig om het onderwijs aan leerlingen en studenten op een veilige en verantwoorde manier te laten verlopen? Dat is een fundamenteel andere vraag dan de optie overwegen om scholen te sluiten in het kader van het beheersbaar houden of het controleren van het virus.’ Oftewel: zorg dat de scholen zodanig veilig zijn, dat schoolsluitingen geen optie meer zijn in het virusbeleid.

Snoeihard helpen

Bouwstenen wil zorgen voor goede, gezonde, duurzame en breed te gebruiken gebouwen op basis van bestaand beleid en de ambities uit het coalitieakkoord. Gebouwen die meer veiligheid kunnen bieden tijdens een pandemie. Gebouwen met ruimtes voor individueel onderwijs, meer functies op school en betere arbeidsomstandigheden voor docenten. In het persbericht van Bouwstenen is de noodzaak voelbaar: ‘Met name in die gebieden waar dit het hardst nodig is. We kunnen snoeihard helpen en zijn super gemotiveerd die klus te klaren.’

Bundelen en snelheid

‘Vanuit het Rijk hebben we extra geld nodig om het achterstallig onderhoud weg te werken en nieuw beleid mogelijk te maken. Dat is geen weggegooid geld, want de waarde van dit geld blijft in het vastgoed behouden en biedt ondertussen maatschappelijk rendement. En het geld is er. Voor de uitvoering is het belangrijk dat het geld snel (en zo mogelijk gebundeld) naar gemeenten toe komt. Gemeenten kunnen de panden dan meer integraal en gestandaardiseerd aanpakken en opdrachten bundelen. Dan kan ook de markt meer worden uitgedaagd om met nieuwe oplossingen te komen. Een integrale aanpak in een mandje is effectiever dan maatregel voor maatregel en pandje voor pandje.’

Duurzame innovaties

Bouwstenen kijkt graag samen met het Rijk hoe de ambities waargemaakt kunnen worden en de de administratieve lasten beperkt blijven. ‘Gemeenten kunnen de besteding van dat geld goed verantwoorden richting haar inwoners en het Rijk. Samen met scholen, kinderen en burgers zoeken ze naar de beste oplossing. Dat vergroot de lokale betrokkenheid, het draagvlak voor en de kennis over duurzame innovaties. Daarmee zetten we met de publieke gebouwen de toon voor de rest van de grote verbouwing van Nederland.’

Lees ook:Luchtreiniger in de klas: eenvoudig, tijdelijk alternatief voor ventilatiesysteem 

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.