Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Combi-opleiding voor IKC

Mbo-opleidingscentrum Noorderpoort heeft samen met Stichting Kinderopvang Stad Groningen (SKSG) en de Borgmanschool-Siebe Jan Boumaschool het IKC-lab Groningen opgezet. 24 mbo-studenten worden de komende jaren opgeleid tot pedagogisch medewerker én onderwijsassistent. ‘Het werk verandert, wij veranderen mee.’
De studenten tijdens de opening van het IKC-lab.

Met het toenemende aantal integrale kindcentra (IKC’s), komt er meer behoefte aan multi-inzetbare medewerkers. Onder meer de SWKGroep startte dit seizoen met een combi-opleiding pedagogisch werk en sociaal-cultureel werk. In Groningen zijn ze in september gestart met het bundelen van de twee BOL-opleidingen gespecialiseerd pedagogisch werk en onderwijsassistent.

IKC-lab

Maandag 10 september vond de officiële aftrap plaats van het IKC-lab Groningen, zoals de samenwerking tussen SKSG, opleidingscentrum Noorderpoort en de Borgmanschool-Siebe Jan Boumaschool genoemd wordt. Elsa van den Ouweland, woordvoerder namens Noorderpoort: ‘De groep die nu gestart is in het IKC-lab zijn tweede en derdejaars studenten. In de loop van dit jaar komen daar eerstejaars bij. Voor hen geldt dat zij aan het eind van de driejarige opleiding een dubbel diploma krijgen. Voor de tweede- en derdejaars studenten geldt dat niet, omdat zij al eerder gestart zijn met de opleiding tot onderwijsassistent of gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Wel doen zij nu al veel praktijkervaring op binnen de kinderopvang én het onderwijs. Zo vergroten zij hun kansen op de arbeidsmarkt.’

Groei IKC’s

Dat laatste is het doel van de samenwerking: studenten breed opleiden, zodat zij multi-inzetbaar zijn. ‘In heel Nederland wordt geconstateerd dat de beroepen pedagogisch medewerker en onderwijsassistent naar elkaar toegroeien. Voornamelijk door de groei van het aantal IKC’s. De samenwerkingspartners binnen dit lab werken momenteel op drie locaties in Groningen aan de bouw en uitbouw van IKC’s. Daarbij gaat het niet alleen om het fysiek samen een gebouw delen, maar ook om met een gezamenlijke visie en missie een volwaardig IKC te realiseren. Daar moeten de studenten dan straks ook voor opgeleid zijn. Het werk verandert, en wij veranderen mee.’

Onderwijsprogramma

Om de beide opleidingen in drie jaar aan te kunnen bieden, is het onderwijsprogramma verzwaard. Zo lopen de studenten geen 16 maar 20 uur per week stage bij IKC’s. ‘Mogelijk krijgen zij ook wat extra schooltijd’, vertelt Van den Ouweland. ‘Wij werken de opleiding al doende verder uit en zijn gedeeltelijk nog bezig met het ontwerp. Vandaar ook de naam IKC-lab.’

Combifunctie

Op termijn streven de partijen, samen met andere combi-opleiders in Nederland, naar een eigen diploma voor de combifunctie voor medewerkers in IKC’s. ‘In april zijn we op studiereis naar Zweden geweest. Daar zie je die combifunctie ook terug. Een pedagoog ondersteunt ’s ochtends de leraar in de klas en begeleidt direct daarop aansluitend kinderen in de buitenschoolse opvang. Met zo’n combifunctionaris kun je een integraal dagprogramma uitzetten voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Ik denk dat het een mooie oplossing is voor IKC’s.’


Ook de SWKGroep is samen met ROC Mondriaan een combinatie-opleiding gestart. In drie jaar tijd combineren studenten twee BOL-opleidingen: pedagogisch werk en sociaal-cultureel werk. Dat levert deze studenten aan het einde van de rit twee mbo-diploma’s en een baan op bij de SWKGroep. Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.