Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bso-medewerkers voor de klas

In Den Haag werken kinderopvangorganisatie 2Samen en het basisonderwijs steeds intensiever samen. Tijdens de lockdown van basisonderwijs en kinderopvang, sprongen de pedagogisch medewerkers van 2Samen al bij om scholen te helpen. Daarnaast realiseren deze kinderopvangorganisatie en de PC Hooftschool vernieuwende combibanen van kinderopvang en onderwijs. Een aantal bso-medewerkers van locatie 2Torentjes begint in februari met de nieuwe opleiding Ad-PEP.
BSO-medewerkers-voor-de-klas
In Den Haag werken kinderopvangorganisatie 2Samen en het basisonderwijs steeds intensiever samen.

De samenwerking tussen 2Torentjes en de PC Hooftschool kwam aanvankelijk wat stroef op gang, maar de lockdowns hebben alles versneld. Bso-medewerkers werden toen als extra handen ingezet op school. Maar dankzij de nieuwe Haagse variant op de opleiding associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad-PEP) krijgen zij een kwalificatie waarbij je onder begeleiding van een leerkracht zelfstandig voor de klas mag staan, vertelt 2Samen-unitmanager Suzette Bentvelsen. 

Zorgkinderen

2Samen is druk bezig met de ontwikkeling van intensieve samenwerkingen met het onderwijs. Bentvelsen is hiermee vorig jaar op de locatie 2Torentjes aan de slag gegaan. ‘De voordelen zijn groot. De wijk Escamp telt veel zorgkinderen en als kinderopvang kennen wij het kind en zijn situatie goed. Je hoeft dan als onderwijs het wiel niet opnieuw uit te vinden, zodat de overgang naar school veel soepeler wordt. Het is ook superzonde als opvang en school alles dubbel doen. Neem als voorbeeld een kind waarbij vermoeden was van mishandeling, en opvang en school elk melding deden bij Veilig Thuis. Of een situatie met een kind dat zijn kont tegen de krib gooide, brutaal en boos was. De moeder kreeg drie telefoontjes: van de voorschoolse en de naschoolse opvang én school. Je kunt natuurlijk veel beter samen optrekken en één oudergesprek houden. Tijdens een schooldag lopen opvang en school in elkaar over. Samenwerking is belangrijk en waardevol om het kind te helpen. Bij de doorgaande educatieve lijn, maar vooral ook op sociaal gebied.’

Kinderschoenen

De samenwerking van 2Torentjes en PC Hooftschool is nog vers. ‘Het staat in de kinderschoenen, maar we hebben al een flinke slag gemaakt’, aldus Bentvelsen. ‘We nemen goede dingen van elkaar over, zoals de afsprakenkaart die school heeft tegen pestgedrag. We maken verder praktisch gebruik van elkaars ruimten en gaan vaak bij elkaar op bezoek. Leerkrachten komen onze programma’s voor drie-plussers bekijken, waardoor onze voorschoolse activiteiten het kind nu beter voorbereiden op school. Er ontstaat een doorgaande lijn.’ ‘Wij kijken samen wat kinderen vanaf drie jaar nodig hebben zodat zij steviger binnenkomen op school’, vult Lizette Oudshoorn aan, Intern Begeleider op de PC Hooftschool. ‘In de peutergroep wordt vooral gewerkt aan zelfredzaamheid. Wanneer een kind zelfstandig zijn jas kan aantrekken, voelt hij zich competenter. We lopen makkelijk bij elkaar binnen en vinden elkaar nu beter.’

Nieuwe opleiding

Een sprong vooruit in de samenwerking is de uitwisseling van personeel. Om mensen beter daarvoor te kwalificeren is een eigen regionale versie van de bestaande opleiding Ad-PEP ontwikkeld. In de Haagse regio heeft Hogeschool In-Holland de inhoud van de studie vastgesteld in samenwerking met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties zoals 2Samen. ‘We detacheren steeds meer medewerkers aan het onderwijs en er is behoefte aan verdieping van de kennis’, zegt Elsien Smit, projectmanager opvang/school-samenwerking bij 2Samen. ‘Deze opleiding is recent geaccrediteerd, daarom kunnen we er per februari mee aan de slag.’

Werkplekleren

Het gaat om een 2-jarige opleiding op hbo-niveau (niveau 5) met één wekelijkse lesdag en daarnaast ‘werkplekleren’. Vanwege de coronacrisis begint de opleiding per februari in aangepaste vorm (online) en met een beperkte groep studenten. Het eerste jaar is breed ingestoken, in het tweede jaar kiest de student een educatief of pedagogisch profiel. De educatieve specialisatie leidt op tot functies zoals leerkrachtondersteuner, waarbij je ook zelfstandig voor de klas mag staan. Wie vervolgens twee jaar doorleert, heeft zijn Pabo op zak. Wie de richting pedagogiek kiest, kan hiermee pedagogisch beleidsmedewerker/coach of VE-coach worden. Dit diploma is met een extra twee jaar studie aan te vullen tot hbo-Pedagogiek.

Animo

De eerste instroom telt 20 studenten, van wie vier 2Samen-medewerkers. In september begint een nieuwe lichting. ‘Er waren ruim honderd aanmeldingen, dus animo genoeg’, aldus Smit. Bij het werkplekleren biedt een werkgever de leerlingen een contract van minimaal 16 uur. ‘Wij laten medewerkers vanuit verschillende werkcontexten instromen, ook bijvoorbeeld iemand die in een IKC samenwerkt met zorgpartners. Zo kunnen we zien hoe de opleiding aansluit op de praktijk. De inhoud van de opleiding is dus nog in beweging’, aldus projectmanager Smit. ‘Het zorgt in elk geval dat de samenwerking tussen school en kinderopvang veel nieuw leven krijgt, het geeft direct actie.’

Fulltime

Met het nieuwe diploma op zak zijn interessante combibanen mogelijk, waarbij de pedagogisch medewerker wordt gedetacheerd aan het onderwijs. Dit betekent voor ambitieuze bso-medewerkers groeikansen én meer uren. Unitmanager Bentvelsen: ‘Een bso-baan is van 14.00 tot 18.00 uur. Met schooluren erbij kan je een fulltime baan creëren.’
Bso-medewerker Tobias Vonboltog (27) wordt sinds de lockdowns ingezet op de PC Hooftschool en gaat de nieuwe opleiding doen. ‘Ik doe nu de taken van een onderwijsassistent. Ik neem roosters door, help de leerkrachten met inbellen voor de online lessen, beantwoord vragen en begeleid de aanwezige kinderen van ouders met essentiële beroepen.’ Het werken op school bevalt hem goed. ‘Ik dacht dat het lastig zou zijn, want normaal zien de kinderen mij als “Tobias van de bso”, dat is een veel lossere sfeer dan school. Maar ze schakelen heel makkelijk, noemen mij overdag ineens “meester”.’

Plafond

Wat is zijn motivatie om Ad-PEP te gaan doen? ‘Vooral inhoudelijk. Ik werk vier jaar in de opvang en zit tegen mijn plafond qua werkinhoud. De bso is zeker interessant, we hebben veel zorgkinderen met moeilijke thuissituaties. Ze vertonen soms agressief gedrag. Dan heb je mooie gesprekjes met het kind, maar ook met ouders. Je probeert er samen uit te komen. Interessant werk, maar je bent nooit uitgeleerd. Ik mis verdieping, wil nog bewuster bezig zijn met wat ik doe. Ik kies de pedagogische richting, vooral coaching van collega’s lijkt me leuk.’

Vaste gezichten

Wat ervaart de pedagogisch medewerker nu al als voordeel van zijn combinatierol? ‘Vaste gezichten zijn heel fijn voor een kind. Je biedt structuur, daar heeft een kind veel baat bij.’ Merkt hij dat er vanuit de onderwijskant meer respect ontstaat voor zijn vakgebied, nu er intensief wordt samengewerkt? ‘Het is maar hoe je er zelf in staat. Ik voel de samenwerking als gelijkwaardig. Het is leuk en nuttig om veel contact te hebben met leerkrachten. Er is regelmatig overleg met de IB’er, dan bespreken we zorgkinderen en dan merk je hoe belangrijk dat contact is. Je ontdekt dan zoiets simpels als een allergie van een kind waarvan één partij niets wist.’

Omgekeerd

Bij de uitwisseling gaat het tot nog toe om pedagogisch medewerkers die op school worden ingezet, waarbij de kinderopvangorganisatie een factuur stuurt aan de school. Kan er in de toekomst ook omgekeerd worden uitgewisseld? ‘Niet zozeer voor leerkrachten, maar een onderwijsassistent kan zo zijn of haar baan aanvullen met bso-uren’, aldus unitmanager Bentvelsen. Ze ziet ook mogelijkheden voor combinaties met medewerkers van het dagverblijf. ‘Je kan je voorstellen dat een pm’er een paar dagen peutergroep doet en een paar dagen bso/school.’

Individuele kind

Wat wordt straks de belangrijkste rol op school van de Ad-PEP opgeleiden? ‘De mensen met de nieuwe opleiding zullen sterk gericht zijn op het individuele kind, brengen de leerling in kaart met alles eromheen, denk aan ouders en omgeving. Zij kijken vervolgens: wat heeft dit kind op dit moment waar nodig? Dat kan iets in de lesgroep zijn, maar ook beweging na schooltijd’, aldus de betrokkenen. Tot slot, wat is de droom voor de toekomst? IB’er Lizette Oudshoorn: ‘Een kindcentrum waar je een team van mensen elk op hun expertise inzet. Met een verweven pedagogisch/educatief programma van ‘s morgen vroeg tot je als ouder het kind ’s middags komt ophalen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.