Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jolanda Rikers: Pm’ers dragen de gezonde basisschool

Sinds 2013 leveren Kinderopvang Humankind en Kinder Opvang Parkstad een actieve bijdrage aan het project Gezonde Basisschool van de Toekomst.  Aanvankelijk in de voorbereiding en de promotie van het project op scholen, maar later ook in de concrete uitvoering op vier pilotscholen. Een mooi voorbeeld van een doorgaande lijn.
blog-jolanda-rikers-
Jolanda Rikers

In het najaar van 2015 zijn we echt gestart met het bieden van een gezonde lunch en een beweegactiviteit op deze scholen. Een en ander had te maken met het vinden van scholen waar voldoende draagvlak was voor deze aanpak, maar ook vanwege het uitwerken van een deugdelijk programma met bijbehorend wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit Maastricht en  financiering vanuit de Provincie Limburg. 

Geen aantrekkelijk werkrooster

De concrete uitvoering van het programma op de scholen wordt vooral gedragen door de veertig pedagogische medewerkers, die uit alle hoeken en gaten van onze organisatie tussen 12 en 14 uur worden ingevlogen op de vier scholen. Dat is geen sinecure als je bedenkt dat enerzijds deze medewerkers niet zo’n aantrekkelijk werkrooster (korte middagdienst)  krijgen en anderzijds een ‘zwaardere’ groep krijgen, namelijk 1 pm’er op 30 kinderen. Probeer die maar eens allemaal nieuwe producten laten eten en meer laten bewegen!

Opleiding

Door schade en schande word je wijzer. Inmiddels hebben we een vast team medewerkers die vervolgens twee groepen aansluitend begeleiden, waardoor we het aantal medewerkers hebben kunnen beperken en ook de middagdienst hebben kunnen verlengen zodat hij beter aansluit op een daarop volgende bso-dienst. Ook hebben medewerkers een extra instructieopleiding gevolgd.

Pedagogische begeleiding

De inzet van pedagogisch medewerkers is inmiddels onmisbaar bij het uitvoeren van de tussenschoolse opvang. Het inzetten van pedagogisch medewerkers tijdens de lunch en de beweegactiviteiten zorgt voor een professionele begeleiding van leerlingen en het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Met name op pedagogisch gebied is er veel begeleiding. Je kunt dan denken aan het versterken van sociaal- emotionele vaardigheden en het welbevinden. Kernwaarden zoals fysieke en emotionele veiligheid, gelijkheid, verbondenheid en respect voor elkaar spelen hierin een grote rol. 

Doorgaande lijn

De expertise vanuit de kinderopvangpartners zorgt voor een doorgaande lijn van gezonde kinderopvang naar gezonde school. Leerkrachten dragen zorg voor gezondheidseducatie en pedagogisch medewerkers signaleren, anticiperen op situaties waar nodig en zorgen voor een goede inhoudelijke overdracht richting de leerkracht. Op die manier ondervangen we dat situaties die zich voordoen tijdens de tussenschoolse opvang nog veel tijd en aandacht vragen gedurende de daarop volgende lestijd.

Nieuwe dingen

Tijdens de lunch worden kinderen gestimuleerd om nieuwe dingen te proeven. Het aanbod is voor iedereen hetzelfde, dit zorgt voor gelijkheid. De pedagogisch medewerkers zorgen voor een prettige sfeer tijdens de lunch zodat het eten een gezellige, sociale activiteit wordt.

Stimuleren

Samengevat komt de rol van pedagogisch medewerker in de gezonde basisschool van de toekomst  neer op het bieden professionele begeleiding tijdens de lunch en stimuleren gezonde en nieuwe eetgewoontes. Ze begeleiden beweegactiviteiten en nemen hierin een voorbeeldfunctie aan door actief mee te doen.  Ze stimuleren spelplezier en enthousiasmeren de kinderen. Aansluitend aan de activiteiten en het vrij spel verzorgen ze de overdracht richting leerkrachten. Bovendien staat in de kinderopvang gezondheid centraal en dat begint dan niet pas bij vier jaar!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.