Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jolanda Rikers: medegebruik blijft een uitdaging

Een optimaal doorgaande lijn binnen een IKC is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De meeste scholen zijn druk met hun eigen prioriteiten. 

blog-jolanda-rikers-
Jolanda Rikers

Onze kinderopvangorganisatie heeft in haar strategieplan 2019-2022 nadrukkelijk geformuleerd om haar volledige dienstenpakket aan te bieden in schoolgebouwen in Parkstad. Alles met het oog op een optimale doorgaande lijn in een Integraal Kind Centrum. Dit is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de meeste scholen zijn druk met eigen prioriteiten. Bovendien zijn de scholen in Parkstad ingericht op de krimp, die vervolgens uitblijft. Hierdoor komen in scholen veelal geen ruimten vrij die voor de kinderopvang kunnen worden gebruikt. Daarnaast is het medegebruik een uitdaging.

Bestaande klaslokalen

We gingen er aanvankelijk vanuit dat vooral bso’s goed in bestaande schoollokalen kunnen worden ingericht. We zijn zelfs bereid om er wat geld in te investeren, zodat het ook een aantrekkelijke ruimte wordt voor het onderwijs, wellicht de bovenbouw. Immers, scholen hebben veelal niet de middelen om een fraaie keuken te realiseren met een gezellige chillhoek voor de kinderen. Toch blijkt het voor veel leerkrachten niet wenselijk dat na schooltijd het lokaal gebruikt gaat worden door ‘onze’ bso-kinderen, die even ervoor nog schoolkinderen waren… Dat is vooral jammer voor de ouders die dan op zoek moeten naar een andere naschoolse opvang. Een en ander draagt ook niet echt bij aan een IKC-gedachte.

VVE

Voor onze andere diensten kinderdag- en peuteropvang hebben we sowieso eigen ruimtes nodig. Nu zijn we van oudsher al goed vertegenwoordigt met onze VVE-locaties in scholen en zijn ze daar ook heel blij mee. Het animo voor een baby/dreumesgroep is wat minder. Hiervoor gelden natuurlijk ook strengere inrichtingseisen. Toch zouden wij het liefst diensten willen aanbieden voor kinderen van 0-12 jaar. Op deze manier kunnen ook medewerkers op één locatie meer bieden.

Ideale plaatje

Op één plek hebben we aardig het ideale IKC-plaatje voor elkaar. Daar bieden we naast onze reguliere dienstverlening ook nog tussenschoolse opvang aan. Dit doen we in een gezonde basisschool van de toekomst. Onze tso-medewerkers zijn aldaar gekoppeld aan klassen/leerkrachten en hierdoor vormen we al meer één team. Dat smaakt voor ons naar meer. Komend schooljaar gaan we als het even meezit op meer scholen dit tso-aanbod extra aanbieden.

NPO

Aan de andere kant maken we ons ook wel zorgen over alle extra middelen (NPO, regiodeal) die nu richting onderwijs worden ingezet om achterstanden in te lopen. We hopen dat het onderwijs ons al partner hierbij betrekt, zodat we niet alleen het medegebruik van ruimtes, maar ook van middelen en mensen kunnen realiseren. Ook de kinderopvang kampt met een personeelstekort en we vissen samen in de te kleine vijver.

Contact onderhouden

Sinds kort maak ik deel uit van een projectgroep Kinderopvang-Onderwijs bij de brancheorganisatie kinderopvang. Tijdens onze eerste bijeenkomst hebben we al veel ideeën uitgewisseld. Belangrijkste leerpunt was vooral om er positief in te blijven staan en voortdurend het contact met scholen te onderhouden op alle niveaus. Daar gaan we voor.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.