Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Els Baauw: Als je het kunt dromen, kun je het ook doen

Opvang/voorschool en onderwijs vormen samen de fundering. Daarom zou je binnen een IKEC als één team willen functioneren. We horen vaak dat dit niet kan, maar we weigeren het te geloven. En daarom gaan we in gesprek met de wethouder.  

Els Baauw

Wij zien opvang/voorschool en onderwijs als één. Samen vormen zij als het ware de fundering voor de ontwikkeling van kinderen. En dat in een doorgaande lijn natuurlijk.

In ons IKEC willen we dan ook als één team functioneren. Met één pedagogisch didactische ‘infrastructuur’, werkend vanuit één concept en met één centrale aansturing. Zoveel als mogelijk van elkaars kwaliteiten en expertise gebruik kunnen maken. Maar ook complementair kunnen zijn aan elkaar. Handig kunnen schakelen tussen opvang en onderwijs. Samen daadwerkelijk in de volle breedte als één geheel functioneren. 

Win-win

Als bijvoorbeeld een pm’er door zwangerschap niet meer op de groep mag werken, maar wel als onderwijsassistent in de onderbouw, zou dat toch mogelijk moeten zijn. De onderwijsassistent zou dan als pm’er ingezet kunnen worden. Win-win.

En in ons geval is het ook nog eens allemaal onder één dak. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Of de pm-er die als VVE-speciallist in de onderbouw ingezet wordt; niet als assistent, maar als specialist om zo VVE daadwerkelijk in de onderbouw te brengen en verbindingen te kunnen leggen. In ons IKEC dus ook een doorgaande lijn voor het team, zodat ook zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

Maatwerk

Op dit moment is het nog zo dat de regelgeving dit belemmert. We horen zo vaak dat iets niet kan, dat we het bijna gaan geloven. En dat weigeren we. We blijven naar mogelijkheden zoeken. We beginnen met een gesprek met de wethouder van onderwijs en opvang/voorschool. Wij hebben behoefte aan maatwerk. 

Samen optrekken

Ondertussen zien we dat de beide teams van de scholen meer en meer samen optrekken, waarbij de voorschool en opvang zoveel als mogelijk betrokken worden.  Als de ene school in Scola door omstandigheden geen leerkracht voor groep 8 heeft, pakt de leerkracht van groep 8 van de andere school de leerlingen erbij. Er gaat een onderwijsassistent mee en is er een anders-dan-anders-situatie, maar wel een goed aanbod voor de kinderen (en ze vinden het hartstikke leuk om een dag te gast bij elkaar te zijn). Dit geeft ons als schoolleiders rust. De groep hoeft niet naar huis; we doen het vooral samen. Samen zijn we aan het pionieren. En dat verbindt.

Wennen

Natuurlijk is het niet alleen maar hoera, we moeten ook soms behoorlijk aan elkaar wennen.

Maar dan zijn wij als (school)leiders er. Soms als facilitator, soms als intermediair, soms als organisator, soms als praatpaal, soms als wegwijzer, soms als bliksemafleider. Want samenwerken is ongelooflijk leuk, maar ook best moeilijk. Zeker als je het oude vertrouwde moet loslaten. Of liever: anders vasthouden. 

Zolang die ene vraag altijd maar gesteld kan blijven worden: wat heb ik, als professional, te doen voor dit kind en deze ouder/verzorger.  Hun belang staat immers altijd voorop.

Nu eerst maar het gesprek voeren met de wethouder….

Els Baauw
Els Baauw
Els Baauw heeft haar sporen verdiend in zowel de kinderopvang (als docent Pedagogisch Werk bij Landstede) als het primair onderwijs. Ze werkt nu als directeur aan de Admiraal van Kinsbergenschool in Elburg en werkt daar aan de vorming van een educatieve voorziening/IKC in het eigen gebouw. Ter ondersteuning daarvan volgt ze de opleiding ‘ Leerarrangement kindcentrum’ bij bureau Kikken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.