Home Artikelen

Laatste artikelen

Pedagogiek
binnen-een-ikc-is-de-jonge-kind-ontwikkeling-echt-het-belangrijkste

‘Binnen een IKC is de jonge-kindontwikkeling echt het belangrijkste’

Een kruising tussen een pedagogisch coach en intern begeleider: op IKC Sint Thomas in Leeuwarden bestaat deze vernieuwende functie van Pedagogisch Ontwikkel Coach (POC) nu bijna een jaar. Ontstaan vanuit de behoefte om als IKC de ontwikkeling van kinderen nog beter te kunnen volgen. ‘Het jonge kind is echt een specialisme, daar zijn we wel achter.’
Pedagogiek
guy-stevens-niet-te-vroeg-beginnen-met-schools-leren

Guy Stevens: ‘Niet te vroeg beginnen met schools leren’

Leer- en gedragsproblemen zijn er in overvloed vanaf groep 3. De opvang en kleuterschool kunnen een sleutelrol spelen, maar niet door het steeds vroeger trainen van schoolse vaardigheden. Guy Stevens luidt - met wetenschappers en experts - de noodklok: ‘We moeten de ontwikkeling van het jonge kind niet versnellen, maar ze juist meer tijd geven voor een optimale ontwikkeling.’
Personeel
job

Blog Job van Velsen – De verbindende rol van professionals

Ik was uitgenodigd om een inspirerende lezing te verzorgen voor een inclusief en veelzijdig team van professionals: onderwijs, kinderopvang, peuteropvang en welzijn. Superleuk natuurlijk en altijd weer een hele eer om aan zo’n dag een bijdrage te mogen leveren. In de wijk waar het kindcentrum staat, zo hoor ik later, speelt meer dan elders in […]
Pedagogiek
gratis-toolkit-voor-voetbal-op-de-bso

Gratis toolkit voor voetbal op de bso

Voetbal is volkssport nummer 1 en kinderen bewegen te weinig. Deze constateringen brachten kinderopvangorganisatie Humankind en de KNVB tot het maken van een gezamenlijke toolkit waardoor de drempel om op de bso te voetballen, wordt verlaagd.
leeuwardens-ikc-laat-kinderen-eigen-schoolgebouw-ontwerpen

Leeuwardens IKC laat kinderen eigen schoolgebouw ontwerpen

De ongeveer 250 leerlingen van IKC Albertine Agnesschool in Leeuwarden kunnen, na twee jaar les in een tijdelijk gebouw, hun nieuwe schoolgebouw gebruiken. Maar niet zomaar een schoolgebouw: deze is door de kinderen zélf ontworpen.
gelijke-kansen-voor-alle-kinderen-dit-is-het-voorbeeld-van-een-familieschool

Gelijke kansen voor alle kinderen: dit is hét voorbeeld van een…

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot een ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelbare school laat beginnen.
job

Blog Job van Velsen – De 9e Landelijke IKC-dag komt eraan!

Eindelijk is het zover, het programma voor de 9e Landelijke IKC-dag staat online en de inschrijving is begonnen. We hebben een rijk palet aan sprekers en aansprekende praktijkvoorbeelden bereid gevonden om aan deze dag mee te werken. Zij delen hun kennis, ervaringen, informatie, onderzoeken en inspiratie.
Onderzoek
inzetten-op-dramalessen-om-pesten-tegen-te-gaan

‘Inzetten op dramalessen om pesten tegen te gaan’

Een op de tien kinderen wordt gepest op school, volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Onderzoeker Rozemarijn van der Ploeg maakt gebruik van improvisatietoneel om pesten op scholen tegen te gaan: 'Je ziet, dat het kinderen helpt om zich in te leven in situaties.'
positionpaper-pact-aanbevelingen-voor-de-rijke-schooldag

Position paper PACT: aanbevelingen voor de rijke schooldag

Het Platform Kindcentra, onderdeel van PACT voor kindcentra,  juicht de plannen uit het regeerakkoord rondom de rijke schooldag toe. Want 'de rijke schooldag kán een belangrijke bijdrage eraan leveren, mits goed uitgewerkt.' Het platform doet in een position paper een aantal aanbevelingen voor een succesvolle, duurzame realisatie van een rijke schooldag.  
Pedagogiek
onderzoekend-leren-in-de-klas-en-op-de-bso

Onderzoekend leren in de klas en op de bso

Kinderen voorbereiden op hun toekomst: daar hoort een onderzoekende houding bij. Ontdekkend leren doe je niet alleen op school, maar ook op de bso. Veel leerkrachten en pedagogisch medewerkers zien techniek als iets moeilijks. Gelukkig kun je het net zo moeilijk maken als je zelf wil. ‘Stap vooral over die drempel.’