Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Anita Derks: ‘Kinderen moeten spelend in de wereld kunnen staan’

Het nieuwe Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) wil kennis bundelen en inzichten toepasbaar maken rond het leren, ontwikkelen en onderwijzen van jonge kinderen. Directeur Anita Derks vindt dat het met cognitieve aanpak van jonge kinderen allemaal een beetje te snel is gegaan de afgelopen jaren: ‘Kinderen moeten spelend in de wereld kunnen staan.’

anita-derks-kinderen-moeten-spelend-in-de-wereld-kunnen-staan
©SvA

 ‘Het grootste belang van ons expertisecentrum? Dat is met hulp van onderzoek het de professionals in het werkveld mogelijk te maken om hun werk beter te doen. Zowel in de opvang en de bso als in het onderwijs.’

Dat zegt Anita Derks, directeur van het nieuwe expertisecentrum. Bij LEJK wordt kennis gedeeld en gecreëerd rondom het leren en ontwikkelen en van jongere kinderen tussen de twee en acht jaar. 

Overgang spelen en leren

Een extra bijdrage aan goede begeleiding en goed onderwijs voor deze leeftijdsgroep is hard nodig, aldus Anita Derks. ‘Het jonge kind staat hoog op de agenda, zowel in het werkveld als in de wereld van het bestuur en de politiek.’ Voorbeelden zijn de toenemende aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie (vve), de discussie over het toetsen in het primair onderwijs, en de ontwikkeling van integrale kindcentra’s. ‘In IKC’s brengen kinderen vaak meer tijd door dan vroeger. Het is van belangrijk om dat goed in de gaten te houden en te ondersteunen met pedagogisch onderzoek. Jonge kinderen zitten in een overgang van spelen en leren en het is belangrijk dat we onderzoeken hoe het onderwijs aan jonge kinderen eruit ziet.’

Kwaliteit

De specialisatie die de afgelopen vorm heeft gekregen op de pabo’s – studenten kiezen voor onderbouw (groep 1-4) of bovenbouw (5-8) – heeft al veel positieve gevolgen gehad, maar er spelen nog altijd vragen. ‘Zijn leerkrachten wel goed opgeleid, en hoe kan dat nog beter? Daar leveren wij graag een bijdrage aan.’

Anita Derks

Anita Derks was zelf jarenlang directeur van een basisschool en is nu opleidingsmanager van de pabo op de Hogeschool Rotterdam. Ze weet dus uit ervaring dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert maar dat er desondanks nog altijd veel te winnen valt. En daarbij spelen de kinderopvang en de bso een belangrijke rol.

Spelend leren

‘Spelend leren’ is bijvoorbeeld een manier van werken die onvoldoende wordt toegepast. ‘Leerkrachten in de onderbouw worden eigenlijk in een andere richting gestuurd, onder meer door de tendens om programmagericht te werken. Wij denken dat leerkrachten ondersteund moeten worden bij het spelend leren. Er zijn tal van onderzoeken en best practices die dat inzichtelijk maken. Wij gaan daarnaar op zoek.’Een ander probleem is de harde knip tussen groep 2 en groep 3. ‘Wat is nodig om die overgang goed te laten verlopen? Daar moeten we onderzoek naar doen.’

Het is qua cognitieve aanpak van jonge kinderen volgens Derks een beetje te snel gegaan de afgelopen tijd. Voor het ‘spelend in de wereld staan’ ziet zij nu te weinig mogelijkheden. ‘Wij zien het als onze taak om die tendens kritisch tegen het licht te houden.’

Belemmerend

Om dit te bereiken zijn er drie lectoren van hogescholen verbonden aan het Expertisecentrum. ‘Zij zijn bezig met een onderzoeksagenda, die vooral praktisch ingestoken zal zijn en die we na de zomer verwachten af te ronden.’Naast wetenschappelijk onderzoek gaat het ook om concrete vragen die bij de IKC-vorming een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan de beroepsprofielen van pm’ers en leerkrachten die te weinig op elkaar aansluiten, maar natuurlijk ook de arbeidsvoorwaarden. ‘Sommige cao’s zijn belemmerend om de samenwerking goed te laten verlopen.’

Goede oplossingen

Het expertisecentrum ziet zijn taak dus breder dan alleen het verzamelen en uitzetten van onderzoek. ‘Ik houd altijd het grotere doel voor ogen: betere begeleiding en onderwijs voor het jonge kind. Daar zijn goede randvoorwaarden voor nodig, en als die lastig te realiseren zijn, moet je er in elk geval voor zorgen dat het probleem duidelijk op tafel ligt. Alleen als je deze kwestie van meerdere kanten bekijkt, kun je werken aan echt goede oplossingen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.