Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Amsterdams IKC De Vindplaats wordt inclusief: ‘We zijn een soort believers geworden’

Ze zouden fuseren en samen een nieuw schoolgebouw krijgen. 'Oké', zei directeur Gert Geertsma tegen zijn leraren. ,'Je voelt misschien dat je je school kwijtraakt. Maar als je vanuit je onderwijshart kijkt, wat wil je dan?' Op 1 oktober opent De Vindplaats zijn deuren in Amsterdam. Een inclusief kindcentrum. Geertsma blikt terug op de totstandkoming. ,'We zijn een soort believers geworden. Dat maakt heel veel uit.'  
Still uit promotievideo © IKC De Vindplaats

Lees hier het volledige interview van de PO-Raad met directeur Gert Geertsma.

De woningnood in de hoofdstad leidt ertoe dat jonge gezinnen naar buiten trekken. Basisschool De Roos en de Narcis-Queridoschool zagen hun leerlingenaantallen slinken. Een nieuwbouwproject in de buurt was een mooie kans: de scholen zouden fuseren, liefst gaan samenwerken in een IKC, en een nieuw schoolgebouw krijgen. ‘Meteen werd gezegd: we willen een school zijn in de buurt, voor álle kinderen van de buurt’, vertelt Geertsma, die als directeur van De Roos werd aangetrokken om dit proces te begeleiden.

Oeps

Dromen van inclusief onderwijs en dat naar een visie vertalen, is één ding, weet Geertsma intussen. ‘Want vervolgens realiseer je je: oeps, dan moeten we het nu gaan doen.’ De ambitie riep verschillende reacties op in het lerarenteam. Gelukkig, zegt Geertsma, is het een proces van drie jaar geweest, waarin de collega’s rustig meegroeiden met het idee.

Mee-stand

Praktische hobbels waren er ook te over. Maar die konden de scholen en kinderopvangorganisatie AKROS sámen met de gemeente en het samenwerkingsverband nemen. ‘Iedereen ging in de mee-stand: meedenken en meefinancieren.’

Special needs

Hét gebouw, perfect afgestemd op de visie op inclusief onderwijs, wordt nu gebouwd. Het heeft één centraal plein met daaraan ‘buurtjes’. Het idee is dat iedereen zo wordt ‘gedwongen’ samen te werken en samen dingen op te lossen. De school heeft een dans- en muziekruimte, kas op het dak, snoezelruimte en een special needs lokaal: wie het nodig heeft, kan daar even uitblazen.

Gewoon doen

In de afgelopen jaren is het team van de schoolveel in contact met al bestaande inclusieve scholen. Dat heeft enorm geholpen. ‘Daar zie je: dit kan gewoon. We zijn een soort believers geworden, dat maakt heel veel uit. Er zijn heel veel mitsen en maren te bedenken. Dus tegen wie voelt dat hij dit moet doen zou ik zeggen: Word er maar ondernemend in. Ga het gewoon doen.’

Lees hier het volledige interview. Meer weten over inclusieve kinderopvang en onderwijs in Amsterdam? Kijk op de website van Kindcentrum De Vindplaats

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.